Trelleborg

Kunder får ersättning för varufel

Bilbarnstolen gick inte att använda och det var hål i baddräkterna som kom med posten. Nu får två trelleborgare rätt i Allmänna reklamationsnämnden (Arn).

Trelleborg
Foto:
STOCKHOLM 20110714Svenska sedlar i en plÃnbokFoto: Christine Olsson / SCANPIX / Kod 10430
Foto:
STOCKHOLM 20110714Svenska sedlar i en plÃnbokFoto: Christine Olsson / SCANPIX / Kod 10430
Foto:
STOCKHOLM 20110714Svenska sedlar i en plÃnbokFoto: Christine Olsson / SCANPIX / Kod 10430
Foto:
STOCKHOLM 20110714Svenska sedlar i en plÃnbokFoto: Christine Olsson / SCANPIX / Kod 10430
Foto:
STOCKHOLM 20110714Svenska sedlar i en plÃnbokFoto: Christine Olsson / SCANPIX / Kod 10430

I höstas köpte en kvinna från Trelleborg en bilbarnstol för 998 kronor. När hon skulle använda stolen första gången upptäckte hon att en fästanordning på stolens baksida var tilltryckt vilket gjorde att det inte gick att trä bilbältet genom den. Butiken som sålde stolen hävdade att produkten testats noga av tillverkaren och att den därför var garanterat felfri när den såldes.

Arn står dock på kundens sida och rekommenderar butiken att betala tillbaka 998 kronor till kunden. Arn anser att butiken inte kunnat bevisa att felet inte fanns när bilbarnstolen såldes.

Det andra fallet gäller en trelleborgare som köpte fyra baddräkter på en internetauktion för 506 kronor. När baddräkterna anlände med posten från Vietnam var det stora hål i två av dem, till synes orsakat av skadedjur. En av baddräkterna var dessutom av fel storlek.

Även i det här fallet beslutar Arn till kundens fördel och rekommenderar att han ersätts med 506 kronor för baddräkterna och 109 kronor för portokostnader.