Annons

Hamnkontoret avslöjade bedrägeriförsök

Med företagets brevpapper och logga kom en begäran in om att Trelleborgs hamn skulle ändra konto till en leverantör. Men hamnen fattade misstankar.
Trelleborg • Publicerad 15 april 2019
Arkivbild.
Arkivbild.Foto: Sofia Simonsson

Fallet, som rubriceras som försök till identitetsbedrägeri, inträffade i slutet av mars. Trelleborgs hamn fick då in en skriftlig begäran från en av sina leverantörer om att fortsättningsvis använda ett nytt konto för utbetalningar till dem. Begäran var skriven på ett brevpapper som innehöll leverantörens logotyp och brevhuvud.

Hamnens personal bestämde sig dock för att kolla uppgiften och kontaktade leverantören. Där förnekade man bestämt att någon kontoändring var aktuell. Några nya betalningsuppgifter registrerades således aldrig, och bedragaren fick inte någon utdelning.

Annons

Polisen jobbar nu vidare med de kontouppgifter man fått av företaget, som polisanmält händelsen.

Lars ThulinSkicka e-post
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons