Trelleborg

Gänget som utmanar

Trelleborg

Loggan inför Trelleborgs 750-årjubileum faller inte de nio reklammakarna i smaken. Nu utmanar de andra att skapa en ny symbol för stadens stundande årslånga fest . "Vi vill vara kaxiga och skapa något nytt", säger Lina Larsson på Siktamarketing.

Artikeln publicerades 20 juni 2006.Är den ful? För glåmig? Eller rent av vacker? Ja, den jubileumslogotype som Trelleborgs kommun redan lanserat är omdiskuterad.

– Vi har nappat på idén om att utlysa en tävling om att skapa en symbol för staden. Om den kommer att ersätta jubileumsloggan får framtiden utvisa, säger kommunalrådet Egil Ahl (s).

Bakom förslaget att låta allmänheten, alltifrån kreativa skolbarn till professionella i reklambranschen står Resursbyrån, som utgörs av åtta företag i Trelleborgs kommun, som arbetar med olika former av reklam och marknadsföring.

– Jubileumsloggan som tagits fram är harmlös. Det hade varit roligt om det skapades något mer levande som förknippas med Trelleborg, säger Christian Ludvigsson, som driver reklamföretaget Invoco

Under den närmaste veckan ska Näringslivskontoret utlysa en tävling där allmänheten får skicka in förslag till en logga.

Vad blir motivet till en jubileumssymbol? Hav, några palmer eller Sjöormen?

– Trelleborg är rikt på så mycket, värt att visa fram. Här finns alltifrån det chamiga gamla Trelleborg till raggarna som kör omkring pensionärer på Stortorget, säger illustratören Jenny Holmlund.

Johan Persson
TRELLEBORG