Full rulle på Malmöfestivalen
Hemslöjden firar 100 år i år, vilket fått Malmöfestivalen att lägga extra krut på handarbete. Stickuppropet gick ut i våras om att varenda skylt, lyktstolpe eller parkeringsautomat inom festivalsområdet skulle upplåtas. Flitiga handarbetare från hela Skåne har hörsammat kallet, och stickat, virkat och prytt så att centrala Malmö fått lite drag av sagoskog.
Hemslöjden är en folkrörelse i samklang med festivalen, anser festivalgeneral Karin Karlsson:
– En bra symbol, som visar att Malmöfestivalen är öppen för alla, från Do it yourself-fixare till rena former av gerillaverksamhet. Och nu är det lagligt!
Delaktighet, hållbarhetstänkande och bredd är honnörsord för Malmöfestivalen. Det syns exempelvis i satsningen på cykling. Vid Raoul Wallenbergs park kommer man att kunna jobba i gratisverkstaden Cykelköket ("vi lagar cyklar"), och 50 meter därifrån, på Gustav Adolfs torg, ligger nu temporärt en av blott två cykelvelodromer i Sverige.
– Att kunna presentera det här får mig att känna mig som en stolt förstagångspappa, kommenterar cykelfantasten Erland Weerasinghe.
– När jag var liten fanns det bara två kanaler på tv, en svensk och en dansk. Och på den danska var det antingen bara gubbar som pratade, eller cykeltävling i velodrom.
Nu kan alla testa minivelodromens g-krafter, förutsatt att man är stor nog att komma upp på en lånecykel. Klockan 19 var kväll körs tävlingar med inbitna cyklister.
I mångt och mycket är musiken ryggraden i Malmöfestivalen. Arrangörerna är också stolta över att, bredvid stora namn som The Hives, Timbuktu och Melissa Horn, kunna presentera en bred undervegetation av spännande akter.
– Inga jämförelser i övrigt med Roskildefestivalen, säger Karin Karlsson. Men de har berättat för oss att även om folk kommer för de stora namnen som är "headlines", så kommer de tillbaka för att de får se så mycket andra bra akter de inte kände till.
Gustavscenen, med tak och chilloutfåtöljer, blir platsen för mindre akter som passar för intim stämning.
Stortorget samlar som vanligt de stora akterna, medan Posthusplatsen bredvid centralstationen presenterar de mellanstora och nya, lovande.
Raoul Wallenbergs Park har återerövrats åt ungdomarna, som här kan höra hiphop, house och disco. Här återfinns också barnområdet, där det bland annat blir leksaksbasar.
På Hedmanska gården vid Lilla Torg blir det en mindre scen för lättsammare underhållning, och på Palladium ges plats för läspjäser och annat som skapar eftertanke. Vill man ha överraskningar ska man gå till S:t Petri kyrka.
Festivalens stora nyhet - som bara kommer att finnas i år, eftersom det sedan ska byggas hus på platsen - är "Cinema Central", hängområde och utomhusbio precis bortom centralstationen. Där ska visas filmer som "Hajen" i restaurerat skick för en stor publik som kan mysa på avsatser av mjukt konstgräs.
Ett annat mysigt inslag är "Läxhjälp Malmö", ett bokbestrött område på Gustav Adolfs torg där festivalen ska ragga läxhjälpare. Festivalens viktigaste inslag, enligt general Karin Karlsson:
– 37 procent av dem som går ut nian har inte kompetens nog för gymnasiet, berättar hon. Kan vi med vår stora publik hjälpa till att få det "hållbara Malmö" i framtiden, då gör vi så klart det.