Framgång för säljande sommaridé
I slutet av juni avslutade de femton sommarlovsentreprenörerna en veckolång utbildning på Navigatorcentrum. De unga företagarna hade då fått lära sig en del om den kreativa processen att spåna fram affärsidéer, marknadsföring och ekonomi.
– Det var väldigt intressant och man lärde sig mycket. Jag hade inte kunnat göra det här projektet utan att ha varit med där, säger Elin Sandborg.
Idéutveckling, professionellt bemötande och budgetarbete är de tre områden som Elin Sandborg tyckte var matnyttigast under utbildningen. Alla deltagare fick efter kursen ett stipendium på 2 000 kronor vardera för att komma igång med sin affärsidé. För Elin Sandborg innebar det att försöka få fart på Gemensam loppis.
– Det fanns ingenstans i Trelleborg där man kunde hyra in sig och sälja sina saker. Det finns i Malmö men vem orkar åka in där? Jag tycket att det borde finnas i en stad som Trelleborg, säger Elin Sandborg.
Efter att ha ordnat med lokal - två salar på Centralskolan - handlade det mesta av arbetet om att marknadsföra konceptet. Med reklamlappar i brevlådor, på pelare och anslagstavlor runt om i Trelleborg, på olika sidor på nätet och med egendesignade banderoller.
Gemensam loppis lockade ett tio tal säljare som hyrde bord på Centralskolan. En av dem var Susanne Lindstrand som gillar affärsidén.
– Man slipper bära med sig eget bord och här finns alternativen att stå ute eller inne beroende på vädret, säger Susanne Lindstrand.
Och loppisbesökarna hittade till Centralskolan. Nu återstår att se om det blir en fortsättning.
– Jag hoppas det. Folk verkar vara intresserade av det, säger Elin Sandborg.