Annons

Försäljning kan stänga färjerutt till Sassnitz

Färjetrafiken på rutten Trelleborg-Sassnitz läggs ner och Stena Line tar över all trafik mellan Trelleborg och Rostock. De uppgifterna florerar i danska medier i samband med en påstådd affär i den dansk-tyska delen av Scandlines.
Trelleborg • Publicerad 19 maj 2012

Enligt den danska branschtidningen Søfart är dansk-tyska Scandlines på väg att sälja av delar av verksamheten som är inriktade mot frakt på Östersjön. Passagerartrafiken mellan Danmark och Tyskland och trafiken mellan Helsingborg och Helsingör ska bolaget behålla enligt tidningen.

Det dansk-tyska rederiet samarbetar idag med det svenska företaget Scandlines AB, som ägs av Stenakoncernen, på rutterna Trelleborg-Sassnitz, Trelleborg-Rostock och Helsingborg-Helsingör.

Annons

I samband med försäljningen väntas, enligt Søfart, Stena Line ta över all trafik på rutten Trelleborg-Rostock. Rutten Trelleborg-Sassnitz ska däremot läggas ner helt enligt tidningen.

Sören Poulsgaard, administrativ direktör på dansk-tyska Scandlines, säger till Søfart att man hela tiden tittar på hur man kan utveckla verksamheten och att det i det arbetet ingår att titta på möjliga försäljningar av olika affärsområden.

-Därutöver kommenterar ledningen för Scandlines i nuläget inte skriverier i media som indikerar en förestående försäljning av fraktrutter, säger Søren Poulsgaard till tidningen Søfart.

Enligt Joakim Kenndal, informationschef på Stena Line, sitter svenska Scandlines inte i förhandlingar i den här frågan.

-Inte om någon försäljning eller så. Diskussionerna vi för rör sig om det samarbete vi har, säger Joakim Kenndal.

Kenndal säger sig inte veta något om det dansk-tyska bolagets planer på att sälja delar av sin verksamhet. Han känner heller inte till några planer på att lägga ner rutten Trelleborg-Sassnitz eller att svenska Scandlines skulle ta över allt trafik till Rostock.

-Nej, absolut inte. Frågan har aldrig varit aktuell för oss, säger Joakim Kenndal.

Enligt Joakim Kenndal går affärerna ”hyfsat” på Trelleborg-Sassnitz men han säger samtidigt att södra Östersjön är en tuff marknad som man hela tiden måste jobba hårt med. Det är inte första gången det kommer fram uppgifter om att något är på gång på just de här rutterna.

-Historiskt har det alltid spekulerats om de här två linjerna och om vår trafik i Helsingborg, säger Joakim Kenndal.

För Tommy Halén, vd för Trelleborgs hamn AB, kommer uppgifterna om en försäljning av delar av det dansk-tyska rederiet inte som en överraskning.

Annons

-Vi har vetat att det är något på gång. Delar av Scandlines har varit till salu i ungefär ett års tid. Det har inte varit någon hemlighet i branschen, säger Tommy Halén.

Däremot är det första gången Halén får uppgifter om att trafiken till Sassnitz skulle läggas ner.

-Det har jag inte hört alls. I de diskussioner vi haft har jag uppfattat att Scandlines varit intresserat av den rutten, säger Tommy Halén.

När nya och hårdare regler införs för svavelhalten i marint bränsle 2015 kommer det enligt Tommy Halén att bli viktigt för rederierna at köra den kortaste vägen till Tyskland. Idag är det Trelleborg-Sassnitz.

-Därför tror jag inte på det här ryktet, säger Tommy Halén.

Försäljningen ska vara uppe på dagordningen vid dansk-tyska Scandlines styrelsemöte den 25 maj och enligt uppgifter i tyska medier väntar sig de tyska fackförbunden att kallas till informationsmöte i slutet av månaden.

Ossian Sandin
Magnus Aspegren
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons