Trelleborg

Företag stäms efter våg av anmälningar

Trelleborg Artikeln publicerades

En stämning lämnas i dagarna in mot Trelleborgsföretaget som lurat ett hundratal föreningar att beställa rengöringsmedel för flera tusen kronor. Det är nätverket Förenade bolag som står bakom stämningsansökan.

– Det här handlar om en så omfattande mängd ärenden att vi känner att vi måste göra något. Det är viktigt för oss att kunna mota detta på ett juridiskt plan. Sannolikheten att lyckas är större än om man skulle pröva varje enskilt fall var för sig, säger Ludvig Isacsson, kommunikationsansvarig på Förenade bolag.

TA skrev om företaget, som har sitt säte på Söderslätt och vars ägare bor i Trelleborg, i april. Då berättade polisen att ett hundratal bedrägerianmälningar från hela Sverige gjorts mot företaget. Enligt anmälningarna har tillvägagångssättet varit det samma i flera fall.

En person i utkanten av klubben eller företaget blir kontaktad och erbjuden en provprodukt. Personen tackar ja och uppger adressen. Några dagar senare står en hel pall av produkten, ofta rengöringsmedel, utanför föreningens dörr – med en faktura.

– Det handlar om fakturor på 15 000 till 50 000. För en liten förening eller ett mindre företag kan en sådan summa vara förödande, säger Ludvig Isacsson.

Det är just de höga summorna i kombination med det stora antalet fall som gör att Förenade bolag bestämt sig för att lämna in en stämningsansökan mot Trelleborgsföretaget. Syftet är enligt nätverket, som jobbar med juridisk rådgivning och kartläggning av blufföretag, att de avtal som finns mellan föreningarna och företaget ska ogiltigförklaras.

– Företaget har i flera fall spelat upp en inspelning från telefonsamtalet där det låter som att föreningen tackar ja till erbjudandet, men inspelningen innehåller bara en kort, sista del och många drabbade känner inte igen det som sägs, säger Ludvig Isacsson.

Senast TA skrev om företaget valde ägaren att svara på tidningens frågor via mejl. Han menade då att det inte fanns några oriktigheter kring hur försäljningen gått till och att det, i förhållande till kundomsättningen, inte är många anmälningar som kommit in mot företaget:

– Det är endast en liten bråkdel, skrev han i sitt mejl.

Företaget, som finns med på såväl Svensk handels som Förenade bolags varningslistor över företag som sysslar med bluffakturor, har bytt namn två gånger. Även produktnamnet, som står på fakturan, ändras ofta.

– Det är självklart ett försök att lägga en rökridå kring ett företag som det stormar mycket runt, menar Ludvig Isacsson.