Flyttade från värdfamilj – får ersättning
Pojken placerades i en enligt hans tycke olämplig värdfamilj vilket resulterade i att han flyttade. Hans familj ville få hela beloppet för resan tillbaka, 51 000 kronor, men får nöja sig med en tiondel.
Enligt de klagomål som pojkens föräldrar framfört var värdfamiljen i USA "direkt olämplig". Enligt Höllvikenfamiljen hade värdfamiljen ekonomiska problem samtidigt som modern var sjuk och sängliggande.
Enligt pojken var huset ostädat, "en sanitär olägenhet" och pojken fick vid flera tillfällen laga sin mat själv. Han kände sig ofta ensam och övergiven.
Enligt Höllvikenfamiljen framfördes klagomål till researrangören vid flera tillfällen, men utan resultat. Enligt Höllvikenfamiljen lovade researrangören ordna en ny värdfamilj åt pojken, dock utan resultat.
Höllvikenpojkens föräldrar beslöt efter en månads boende att säga upp avtalet med researrangören och ordnade en ny värdfamilj på egen hand.
Enligt researrangören började man sökandet efter en ny familj till pojken, men hann inte avsluta detta innan familjen sade upp avtalet. Arrangören skriver i ett brev till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) att pojken fått stort stöd av företagets representanter på plats, men att han inte visade någon entusiasm inför sitt utbytesår.
Familjen krävde att få hela resan återbetald, men researrangören gick bara med på att ersätta familjen med 3 800 kronor. Familjen drev ärendet till ARN som beslutar rekommendera researrangören att betala tillbaka 5 000 kronor. ARN anser att researrangören inte fått tillräckligt med tid på sig att hitta en ny värdfamilj till pojken.
Andreas Mårtensson