Trelleborg

"En elev var rädd att inte få börja fyran"

Nationellt prov i trean kan vara bra, om läraren inte glömmer bort att se till elevens utveckling och sedan följer upp resultatet så fort som möjligt. Den slutsatsen drar Trelleborgspedagogerna Camilla Hall Holmgren och Carola Örnhed som skrivit sitt examensarbete om provet.

Trelleborg

TRELLEBORG. När nationella provet för första gången skrevs i tredje klass i fjor var reaktionerna på det många och blandade. Föräldrar tyckte överlag att det var ett bra mätinstrument för att se hur deras barn låg till kunskapsmässigt. Vissa barn tyckte att det var spännande medan andra var oroliga och nervösa inför de olika delproven.

Det visar den enkätundersökning som Camilla Hall Holmgren och Carola Örnhed gjorde i sitt examensarbete i utbildningen till speciallärare vid Malmö högskola. De gick upp med sitt arbete i januari och idag arbetar de båda i Trelleborg, på Träningsskolan respektive Borgenskolan. I sin undersökning intervjuade de också berörda lärare, pedagoger och rektorer.

– Pedagogerna hade mer varierande åsikter. Några tyckte att det tog upp för mycket tid medan andra menade att det var ett bra sätt att bedöma kunskapsnivån, säger Camilla Hall Holmgren.

Både hon och Carola Örnhed tycker att det finns all anledning att göra nationella prov redan i tredje klass, för att kontrollera att man som pedagog lär ut på rätt sätt men också för att fånga upp de elever som behöver mera stöd i tid.

– Om eleven inte har grundbegreppen klart för sig i trean, hur ska hon eller han då komma vidare längre fram, menar Carola Örnhed.

Samtidigt poängterar de att det är viktigt att provet hanteras på rätt sätt. Det handlar till exempel om på vilket sätt eleverna informeras i förväg och hur man diskuterar resultatet tillsammans med eleven.

Att redan som nioåring få höra att man inte klarar av en sak kan ju få att gå bakåt snarare än framåt. Det fanns en elev som var rädd för att inte få lov att börja i fyran om provet blev misslyckat. Det är skrämmande.

– Därför är det viktigt att läraren inte bara gör en summativ bedömning, det vill säga om det är rätt eller fel svar, utan också gör en formativ utvärdering, där man tittar på elevens utveckling, säger Camilla Hall Holmgren.

De råder också lärare och pedagoger att följa upp resultatet så snart som möjligt – och att absolut inte vänta till höstterminen.

– De ansvariga ska analysera resultatet och ta tag i det omgående, säger Carola Örnhed.