Trelleborg

”Det vänder efter sommaren”

2012 har hittills varit dystert för Trelleborg. Men prognoser visar att konjunkturen är på väg uppåt igen.

Trelleborg
Tina Ersson och Lars Håkansson har olika syn på konjunktursläget just nu. Tina Erssons reklambyrå går på högvarv medan Lars Håkansson märker att kunderna köper färre blommor just nu.
Foto:

– Det konstiga är att jag inte blev så drabbad av den förra krisen. Men nu känner jag av att det går sämre. Företagen har länge minskat sina beställningar. Nu har privatkunderna börjat tveka också, säger Lars Håkansson.

Sedan sju år tillbaka driver han blomsterhandeln Simonssons på Algatan tillsammans med sin dotter Johanna Håkansson.

– Detta är väldigt vanligt när man går ur en lågkonjunktur. Folk tror att det vänder snabbare än det i själva verket gör. Plötsligt blir de lite skrämda av att man missbedömt konjunkturen och blir extra försiktig. Men det handlar bara om en period, säger Jessica Andersson, regionsamordnare på Företagarna i Malmö.

I går träffade hon Lars Håkansson i hans blomsterhandel tillsammans med Tina Ersson, vice ordförande i Företagarna, Trelleborg, som sedan början av 90-talet driver en reklambyrå i Trelleborg. Båda är engagerade inom Företagarna som i dagarna släppte en ny småföretagarbarometer. Den visar att sydvästra Skåne, där Trelleborg ingår, länge har brottats med nedgångar på marknaden men nu väntas en stark uppgång.

– Jag känner däremot att det är ett högt tryck nu. Mina kunder inom industrin och besöksnäringen kör på för fullt, säger Tina Ersson.

– Det är ett bra tecken, säger Jessica Andersson.

– Ja, jag tror att allt vänder på riktigt efter sommaren, säger Tina Ersson.

Hon berättar att finanskrisen under 2008 och 2009 slog hårt mot hennes reklambyrå. Till slut blev hon tvungen att säga upp den enda anställda hon hade. Företaget gick på sparlåga och Tina Ersson gick in i en anställning på marknadssidan inom assistentbranschen. Där stannade hon ända tills i april i år. Nu kör företaget i full fart igen. Men Tina Ersson har inga planer på att anställa någon.

– Jag samarbetar med externa partners istället. Vi köper tjänster av varandra. Så gör entreprenörer mer och mer nu.

Lars Håkansson har märkt att detaljhandeln har det svårt just nu. Med tjänstesektorn är på väg upp.

– När det är hårt så gäller det att bara kör på ändå. Man kan inte tänka så mycket. Då börjar man bara oroa sig, säger han.

– Nej, det är rätt. Man ska inte grubbla för mycket. Men däremot är det viktigt att bygga upp en buffert när det går bra så att man har att ta av i dåliga tider. Samt hålla i sina fasta kunder så att man har en trygghet, säger Tina Ersson.