Trelleborg

De vill göra reklam för Söderslätt

Trelleborg

Åtta egenföretagare inom marknadsföring har slagit sig ihop och skapat en ny reklambyrå med säte på Söderslätt.

Artikeln publicerades 22 maj 2006.I ett uterum i en skånelänga, strax norr om Beddingestrand, sitter åtta personer och testar idéer på varandra.

Det är första mötet för nystartade Resursbyrån, ett nätverk av kreativa egenföretagare som tillsammans vill fungera som en reklambyrå.

– Vi vill hjälpa företag och andra på Söderslätt att profilera sig, säger Lina Larsson, initiativtagare som driver Sikta marketing.

Hon har fört samman de åtta som nu ingår i Resursbyrån.

– Många av oss har redan stora kunder men inte alla kompetenser inom det egna företaget. Tillsammans kan vi klara fler typer av uppdrag.

Inför Trelleborgs 750-årsjubileum hoppas Resursbyrån få uppdrag som gör att de kan vara med och lyfta fram företag och andra i Trelleborgsområdet.

– Vi kan se på saker och ting med friska ögon, eftersom de flesta av oss är relativt nya här, säger Anna Raneke, inflyttad stockholmare som driver eventbyrån Vildrankan. Alla i nätverket har sin speciella kompetens, någon jobbar med illustrationer, en annan med webbproduktion, en tredje säljer annonser och ytterligare någon jobbar med strategisk kommunikation och events. Den gemensamma nämnaren är att de har anknytning till Söderslätt.

– Jag är ganska nyinflyttad trelleborgare och tycker det finns stor potential här. Det börjar röra på sig inne i Trelleborg och det finns en speciell nybyggaranda, säger Lina Larsson.

Kollegan Cecilia Magnell, grafisk formgivare, hakar på:

– Trelleborg är verkligen inne i en förändringsprocess. Tidigare tänkte man bara på gummit, så är det inte längre.

Alla åtta tror stenhårt att det skulle gå att lyfta både Trelleborg, Söderslätt och de företag som finns här. – Folk från Malmö kan ju köra tio mil för att gå på konstrunda på Österlen. Då går det också att locka dem att göra en utflykt hit, menar Charlotte Stridh, Höllviken-baserad copywriter.

När TA frågar vad alla dessa friska ögon ser som kan intressera besökare låter idéerna inte vänta på sig.

– Palmerna, så klart! Det ska vara massor, även på gågatan.

– Klart det ska heta Trelleborg-Haparanda och inte Ystad-Haparanda. Det är ju faktiskt vi som är Sveriges sydligaste kommun.

– Naturen. Här på slätten ser man ju horisonten vart man än vänder sig.

– Smyge måste leva året runt. Inte bara på sommaren. Skapa roliga inomhusaktiviteter där.

Louise Voll Ercolino

0410-545 41

louise.voll.ercolino@allehandasyd.se