Trelleborg

De går till botten med grund hamn

Smygehuk
Bo och Björn Lindh på Lindhs båtbyggeri är trötta på det grunda hamninloppet och vill se en lösning.
Foto:
Björn Lindh står i hamnbassängen med vatten som går strax ovanför knäna.
Foto:

Småbåtshamnen i Smyge blir grundare och grundare. Bo och Björn Lindh på Lindhs båtbyggeri har mätt upp djupet till under en meter. Långt från de 2,5 meter som djupet ska vara.

En bild som Björn Lindh har lagt upp på Facebook visar honom där han står i hamnbassängen med vatten som går strax ovanför knäna. Bilden har fått stor uppmärksamhet och delats över 250 gånger.

– Vi är inte strandsatta, men vi vill få lite uppmärksamhet kring det här och få en lösning på problemet, säger Bo Lindh som uppskattar att djupet är kring 90 centimeter.

– Det är bara ganska små båtar som kan segla in nu.

Vattenståndet har varit för lågt sedan i november, menar Bo Lindh, och man har haft kontakt med kommunen flera gånger utan resultat, uppger han.

I nuläget är det inte många båtar som kan segla in i hamnen men Lindhs båtbyggeri sitter inte i sjön för det.

– Som tur är så är de flesta båtar uppe på land nu, så vi har jobb ändå. Men det är ett bekymmer för alla som vill ha tillgång till hamnen, säger Bo Lindh.

Martin Nilsson, teknisk chef i Trelleborg, säger att man är medveten om att läget är akut i Smygehamn.

– Så fort vi får tillstånd från länsstyrelsen så ska vi muddra där och i Gislöv, säger han.

Varje år måste kommunen få ett godkännande från länsstyrelsen, dels för att få lov att muddra i hamnarna och dels för att få lov att dumpa de muddrade massorna bit ut till havs. I fjor blev det dock nej till att lägga massorna i havet eftersom de innehöll för mycket föroreningar. I stället fick de läggas upp på land.

I Smygehamn blir det troligen så att muddringen sammanfaller med rivningen av den yttre delen av västra pirarmen som också snart ska komma i gång.

När det gäller Skåre hamn är situationen lite annorlunda.

– Där är det så grunt att man nästan hamnar i kalkberget när man muddrar, så vi får utreda det mer innan vi börjar där, säger Martin Nilsson.