Trelleborg

Bilsadelsmakaren

fäster blicken framåt

Trelleborg Artikeln publicerades

Malin Nyqvist öppnar den stora porten till lokaler som mest liknar en byggarbetsplats. Längs väggarna står kartonger och verktyg. En halvöppen dörr leder in till ett öde kontor.

Men i september kommer allt att vara annorlunda. Då har kartonger och byggstök ersatts av symaskin, tänger, nålar, tyg och skinn. Verktyg och material som är hjärtat i Malin Nyqvists yrke som bilsadelmakare.

– Det vanligaste jobbet är att laga revor eller skador på bilsäten. Men i veteranbilar kan det handla om att renovera hela klädseln till originalskick. Egentligen är det bara kundens önskemål som sätter gränserna, säger hon.

Ett sådant projekt kräver mängder med arbetstimmar. Först ska den gamla bilklädseln tas bort, sen ska gammal stoppning ersättas med ny innan den nya klädselen skärs ut med mall och sys på plats.

– Ibland kan man också behöva byta ut själva metallstommen till sätet. Det kan vara tungt, men det bästa med mitt jobb är jag får jobba med händerna, säger Malin Nykvist.

Hon hoppas att olika bilägare ska hitta till hennes verkstad i Klagstorp. Och hon ser inte läget på landet som en nackdel.

– Vi är ganska få som jobbar i den här branschen. I alla fall här omkring. Så jag hoppas att jag kan bygga upp ett bra rykte som jag kan leva på, säger Malin Nyqvist.

Varför blev det just Klagstorp?

– Det fanns lediga lokaler här. Och jag bor i Hönsinge, så det är nära och bra.

Det var 2008 som hon blev klar med sin utbildning till bilsadelmakare. Gesällprovet bestod av att renovera en folkabubbla årsmodell 1973. Från vrak till nyskick.

– Det tog lite drygt ett år att bli klar med den. Jag gick ut en utbildning i Tärnsjö som ligger utanför Uppsala och har sen jobbat som anställd bilsadelmakare i Malmö. Från början var jag inne på att bli vanlig sadelmakare. Men bildsadelmakare verkade mer spännande, säger Malin Nyqvist.

Bilintresset har funnits sedan lång tid tillbaka. Både hennes pappa och bror är hängivna motorentusiaster.

– Fast jag tycker inte det är så kul att meka med bilarna, även om jag kan en del. Jag gör mest som jag blir tillsagd och hoppas att det blir rätt, säger Malin Nyqvist.

Får man några yrkesskador som bilsadelmakare?

– Jag tittar alltid på klädseln när jag går in i en bil. Min sambo tyckte det var lite irriterande i början, men nu har han blivit likadan.

Malin Nyqvist öppnar den stora porten till lokaler som mest liknar en byggarbetsplats. Längs väggarna står kartonger och verktyg. En halvöppen dörr leder in till ett öde kontor.

Men i september kommer allt att vara annorlunda. Då har kartonger och byggstök ersatts av symaskin, tänger, nålar, tyg och skinn. Verktyg och material som är hjärtat i Malin Nyqvists yrke som bilsadelmakare.

– Det vanligaste jobbet är att laga revor eller skador på bilsäten. Men i veteranbilar kan det handla om att renovera hela klädseln till originalskick. Egentligen är det bara kundens önskemål som sätter gränserna, säger hon.

Ett sådant projekt kräver mängder med arbetstimmar. Först ska den gamla bilklädseln tas bort, sen ska gammal stoppning ersättas med ny innan den nya klädselen skärs ut med mall och sys på plats.

– Ibland kan man också behöva byta ut själva metallstommen till sätet. Det kan vara tungt, men det bästa med mitt jobb är jag får jobba med händerna, säger Malin Nykvist.

Hon hoppas att olika bilägare ska hitta till hennes verkstad i Klagstorp. Och hon ser inte läget på landet som en nackdel.

– Vi är ganska få som jobbar i den här branschen. I alla fall här omkring. Så jag hoppas att jag kan bygga upp ett bra rykte som jag kan leva på, säger Malin Nyqvist.

Varför blev det just Klagstorp?

– Det fanns lediga lokaler här. Och jag bor i Hönsinge, så det är nära och bra.

Det var 2008 som hon blev klar med sin utbildning till bilsadelmakare. Gesällprovet bestod av att renovera en folkabubbla årsmodell 1973. Från vrak till nyskick.

– Det tog lite drygt ett år att bli klar med den. Jag gick ut en utbildning i Tärnsjö som ligger utanför Uppsala och har sen jobbat som anställd bilsadelmakare i Malmö. Från början var jag inne på att bli vanlig sadelmakare. Men bildsadelmakare verkade mer spännande, säger Malin Nyqvist.

Bilintresset har funnits sedan lång tid tillbaka. Både hennes pappa och bror är hängivna motorentusiaster.

– Fast jag tycker inte det är så kul att meka med bilarna, även om jag kan en del. Jag gör mest som jag blir tillsagd och hoppas att det blir rätt, säger Malin Nyqvist.

Får man några yrkesskador som bilsadelmakare?

– Jag tittar alltid på klädseln när jag går in i en bil. Min sambo tyckte det var lite irriterande i början, men nu har han blivit likadan.