Historiskt besök höll tidtabellen

Text: Martin Strandberg
Publicerad 17 augusti 2012 12.00 Uppdaterad 17 augusti 2012 12.14
Större eller mindre text

Trelleborg.
Svenska motorvagnsklubbens bränsle är ideellt engagemang och ett brinnande intresse för järnvägstrafik. På torsdagen rullade ett 30-tal av klubbmedlemmarna in i Trelleborg. Med rälsbuss.

Den gulorangea rälsbussen glider fram i maklig takt längs järnvägsspåret som leder in i Trelleborgs hamn. Motorn brummar. Hjulen gnisslar svagt och från skorstenen kommer mörka puffar med dieselrök innan ekipaget stannar vid perrongen.

– Vi åkte från Malmö. Resan har gått bra. Vi ligger lite före tidtabellen. Så om en stund rullar vi tillbaka till Malmö, säger reseledaren Lars Carlsson.

Besöket i Trelleborg är en del av Svenska motorvagnsklubbens Skåneresa som började i onsdags och pågår till och med söndag. Då går rälsbussen tillbaka till Falköping där den förvaras i lokstall.

– Den är från 1958. Vi har också med en postvagn som gick mellan Malmö och Ystad. Men nu använder vi den som förrådsvagn, säger Björn Perneborn, också reseledare.

Klubben har cirka 600 medlemmar. Det som förenar är en stor passion för allt som kretsar kring tåg och järnväg.

– Vi vill bevara motorvagnar och historien kring dem. För min del är det signalsystemen som är intressantast, säger Lars Carlsson.

Med på turen finns också Eje Larsson. Han arbetar inom Länstrafiken Mälardalen, bland annat med planering av tidtabeller.

– Så detta är ingen hobby, utan en jobby. Men jag har inte planerat tidtabellen till denna resan, och det är ganska skönt, säger han.

Rälsbuss

Den första rälsbussen i Sverige konstruerades 1933, vid Hilding Carlsson Mekaniska Verkstad i Umeå. Den var en utveckling av motordressinen, hade 24 platser och byggdes för Uppsala-Gävle Järnväg.
Källa: NE

Större eller mindre text



Läsarpulsen
Toppnyheterna just nu