Servicen får kritik i småbåtshamnen

Text: Sofia Bergström
Publicerad 14 augusti 2012 7.00 Uppdaterad 14 augusti 2012 7.24
Större eller mindre text

Gislövs läge.
"Här tar man inte vara på sina gäster".

Slitna och smutsiga toaletter, inaktuella informationstavlor och inga möjligheter för utländska gäster att ta sig in till stan. Flera trelleborgare undrar varför kommunen inte vill satsa på sina båtturister.

Ylva Möller bor i Trelleborg och har varit ute och seglat med sin svärfars båt under sommaren. Då besökte hon både stora och små hamnar. När hon kom hem till Gislövs läge fick hon en chock.

– Man tar ju inte till vara på sina gäster här. Toaletterna och duscharna är ofta smutsiga. Och hur ska man ta sig in till stan om man till exempel vill handla? säger hon.

Hon tycker att danskarna är mycket bättre på att erbjuda bra service till sina båtgäster. Bland annat går gratisbussar in till stan. Från Gislövs läge går det inte ens att åka buss för utländska turister som är villiga att betala. Kontanter eller betalkort är inte giltiga på stadsbussen. Och utländska mobiler går det heller inte att köpa biljetter med.

När Trelleborgs Allehanda besöker Gislövs småbåtshamn är toaletterna rena och välstädade. Men de är tydligt slitna.

– Den här dörren har bytts ut flera gånger. Den går i baklås ofta. Folk blir inlåsta. Och hela förra sommaren saknades det varmvatten i duscharna, säger Ylva Möller och känner på en av toalettdörrarna.

Enligt Trelleborgs båtsällskaps ordförande Anders Mohlin är toaletterna och duscharna tjugo år gamla.

– Ja, de är slitna. Dalabadet och Smyghamn har fått nya toaletter. Nu kan det kanske vara vår tur. När vi hört oss för med kommunen blev vi lovade en massa. Som att elen skulle bytas, bredband erbjudas alla gäster och så vidare. Men sen har det varit locket på. Nu finns det tydligen inga pengar, säger han.

En annan trelleborgare som irriterar sig på den dåliga servicen i Gislövs hamn är Olof Eilertsson.

– Kommunen gjorde en utredning om småbåtshamnarna för flera år sedan. I den menade man att Gislövs hamn hade bäst förutsättningar att satsa på ur turistsynvinkel. Men ändå satsar man inte. Varför inte det? undrar han.

Ett annat problem är informationen om Trelleborg som möter turisterna. En stor tavla finns vid hamnkontoret. Men den är gammal och inaktuell. Turisterna välkomnas till Trelleborgs museum, men efter flytten till Stortorget har man inte uppdaterat informationen.

Ansvaret för småbåtshamnarna delar tekniska förvaltningen och Utvecklingsbolaget på.

– Jag håller med om att toaletterna är slitna. Men de rengörs varje dag. Jag kan tycka att vi får oförtjänt mycket skäll för hur vi sköter hamnen. Så dåligt är det inte. Varmvattenberedaren har vi ju bytt nu, till exempel, säger gatuchef Mats Lawesson.

Han tycker ändå att gästerna får mycket service för den relativt låga avgift de betalar för att ha sin båt i Gislöv, 165 kronor per dygn.

Ditte Fagerlund, vd för Utvecklingsbolaget, har tagit upp bussproblemen upprepade gånger med Skånetrafiken.

– De har börjat förstå problemet. Det går ju inte ens att köpa ett busskort vid hamnen utan man måste ta sig in till Trelleborg för det, säger hon.

Gör ni något mer konkret för att locka in turisterna till Trelleborg?

– Det finns inte så mycket vi kan göra. Detta ligger ju hos Skånetrafiken

När det gäller informationstavlan menar hon att en uppdatering finns med på listan över allt som ska göras i hamnarna.

– Vi tar lite i taget. Alla gäster får till exempel ett turistblad som är nytt.

Större eller mindre text



110 läsare har reagerat på denna artikel

7% är glada

13% är likgiltiga

5% är nyfikna

75% är arga


Hur reagerar du på "Servicen får kritik i småbåtshamnen"?
Läsarpulsen
Toppnyheterna just nu