Uppdrag: göra Trelleborg till mathuvudstad

Text: Andreas Mårtensson
Publicerad 17 juli 2012 6.30 Uppdaterad 17 juli 2012 9.02
Större eller mindre text

Trelleborg.
Tredje gången gillt. Det är mottot när Trelleborg återigen satsar på att bli årets mathuvudstad. Den som ska ro titeln i land är Annika Franzén, som utsetts till projektledare för "Smakfullare Trelleborg".

– Det är klart att jag känner lite press att prestera en bra ansökan till tävlingen. Och det tycker jag är bra, jag brukar ställa höga krav på mig själv, säger Annika Franzén.

De två senaste åren har Trelleborg varit med bland finalisterna i tävlingen om att bli huvudstad i Matlandet Sverige, som är ett samarbete mellan bland andra Jordbruksverket, Livsmedelsverket, Visit Sweden och Exportrådet. 2010 vann Östersund och förra året gick utmärkelsen till Göteborg. Nu är det Trelleborgs tur, är tanken i alla fall.

Men då är det viktigt att man skickar in en bra ansökan. Först och främst måste man visa bredden i utbudet, tycker Annika Franzén. Allt från hallon på Hallongården till portvin på Hällåkra gård.

– När man gjort det så tycker jag man ska föra fram några udda, speciella saker. Till exempel att det finns en gård där man odlar krysantemum eller att Ugglarps slakteri exporterar kött till Kina, säger Annika Franzén.

I ansökan ska de olika städerna visa på goda exempel på mat i olika sammanhang, till exempel primärproduktion, förädlad mat, matturism och offentlig mat. Om Trelleborg vinner så innebär det många fördelar, tror Annika Franzén.

– Det skulle bidra till att stärka varumärket Trelleborg. Och folk kommer att bli mer uppmärksamma på vad som finns, säger hon.

Den 31 augusti ska ansökan vara inskickad, men Annika Franzéns arbete tar inte slut där. Efter det ska hon sätta igång olika matprojekt i kommunen, vilka är inte riktigt spikat än. Men en del i hennes uppdrag tycker Annika Franzén är att upplysa Trelleborgarna om vad som finns och att de kan vara stolta över mycket i matväg.

– Många känner till att det finns ett Finaxbageri, en tomatodling och att man kan köpa rökt fisk i Smyge. Men det finns så mycket annat som bubblar och som inte kommer upp till ytan, säger Annika Franzén.

Själv har hon jobbat mycket med mat i reklam och marknadsföring och haft många kunder inom till exempel hotell och restaurang.

Personligen är hon mycket intresserad av mat, både ny och traditionell. Äggakaga och kalops står sig väl i konkurrensen.

– Kalops hade jag aldrig själv lagat förrän jag kom hit. Men det är ju jättegott, lika gott som Boeuf Bourgignon, säger Annika Franzén.

Större eller mindre text



Läsarpulsen
Toppnyheterna just nu