Försäljning kan stänga färjerutt till Sassnitz

Text: Magnus Aspegren
Publicerad 19 maj 2012 14.18 Uppdaterad 21 maj 2012 12.35
Större eller mindre text

Trelleborg .
Färjetrafiken på rutten Trelleborg-Sassnitz läggs ner och Stena Line tar över all trafik mellan Trelleborg och Rostock. De uppgifterna florerar i danska medier i samband med en påstådd affär i den dansk-tyska delen av Scandlines.

Enligt den danska branschtidningen Søfart är dansk-tyska Scandlines på väg att sälja av delar av verksamheten som är inriktade mot frakt på Östersjön. Passagerartrafiken mellan Danmark och Tyskland och trafiken mellan Helsingborg och Helsingör ska bolaget behålla enligt tidningen.

Det dansk-tyska rederiet samarbetar idag med det svenska företaget Scandlines AB, som ägs av Stenakoncernen, på rutterna Trelleborg-Sassnitz, Trelleborg-Rostock och Helsingborg-Helsingör.

I samband med försäljningen väntas, enligt Søfart, Stena Line ta över all trafik på rutten Trelleborg-Rostock. Rutten Trelleborg-Sassnitz ska däremot läggas ner helt enligt tidningen.

Sören Poulsgaard, administrativ direktör på dansk-tyska Scandlines, säger till Søfart att man hela tiden tittar på hur man kan utveckla verksamheten och att det i det arbetet ingår att titta på möjliga försäljningar av olika affärsområden.

-Därutöver kommenterar ledningen för Scandlines i nuläget inte skriverier i media som indikerar en förestående försäljning av fraktrutter, säger Søren Poulsgaard till tidningen Søfart.

Enligt Joakim Kenndal, informationschef på Stena Line, sitter svenska Scandlines inte i förhandlingar i den här frågan.

-Inte om någon försäljning eller så. Diskussionerna vi för rör sig om det samarbete vi har, säger Joakim Kenndal.

Kenndal säger sig inte veta något om det dansk-tyska bolagets planer på att sälja delar av sin verksamhet. Han känner heller inte till några planer på att lägga ner rutten Trelleborg-Sassnitz eller att svenska Scandlines skulle ta över allt trafik till Rostock.

-Nej, absolut inte. Frågan har aldrig varit aktuell för oss, säger Joakim Kenndal.

Enligt Joakim Kenndal går affärerna ”hyfsat” på Trelleborg-Sassnitz men han säger samtidigt att södra Östersjön är en tuff marknad som man hela tiden måste jobba hårt med. Det är inte första gången det kommer fram uppgifter om att något är på gång på just de här rutterna.

-Historiskt har det alltid spekulerats om de här två linjerna och om vår trafik i Helsingborg, säger Joakim Kenndal.

För Tommy Halén, vd för Trelleborgs hamn AB, kommer uppgifterna om en försäljning av delar av det dansk-tyska rederiet inte som en överraskning.

-Vi har vetat att det är något på gång. Delar av Scandlines har varit till salu i ungefär ett års tid. Det har inte varit någon hemlighet i branschen, säger Tommy Halén.

Däremot är det första gången Halén får uppgifter om att trafiken till Sassnitz skulle läggas ner.

-Det har jag inte hört alls. I de diskussioner vi haft har jag uppfattat att Scandlines varit intresserat av den rutten, säger Tommy Halén.

När nya och hårdare regler införs för svavelhalten i marint bränsle 2015 kommer det enligt Tommy Halén att bli viktigt för rederierna at köra den kortaste vägen till Tyskland. Idag är det Trelleborg-Sassnitz.

-Därför tror jag inte på det här ryktet, säger Tommy Halén.

Försäljningen ska vara uppe på dagordningen vid dansk-tyska Scandlines styrelsemöte den 25 maj och enligt uppgifter i tyska medier väntar sig de tyska fackförbunden att kallas till informationsmöte i slutet av månaden.

Större eller mindre text



188 läsare har reagerat på denna artikel

11% är glada

7% är likgiltiga

6% är nyfikna

75% är arga


Hur reagerar du på "Försäljning kan stänga färjerutt till Sassnitz"?

Läsarnas kommentarer

Din kommentar tillhandahålls av Disqus och ska ej betraktas som redaktionellt material. Genom att kommentera på Trelleborgsallehanda.se så godkänner du samtidigt våra regler.
  • avatar Dan Drakenholt  1 dag sedan
  • Lägga ner Sassnitztrafiken? Hade man sagt att Sverige skulle ta sitt demokratiska förnuft tillfånga och sälja kungahuset, ja då hade jag trott på det direkt. Läggs Sassnitztrafiken ner så kan den ju alltid återuppstå med två små postångare... Sedan kan ju SJ och DB återuppfinna tågfärjeleden och vips, staden Trelleborg kan ha ännu fler flummiga jubileum att fira.
  • avatar 1045052  1 dag sedan
  • Är det 1 april igen?
  • avatar faktum  23 timmar sedan
  • Det skulle inte förvåna mig om det fanns sanning i detta påstående. Sedan Stena köpte "SJ"-färjorna, så har bara rederiet sugits ut. Det fanns ett antal färjor som ingick i köpet, plus att det fanns pengar i bolaget, dom pengarna plockade man snabbt ut, genom att "sälja" en gammal Stena- färja till Bolaget (färjan går kvar för Stena). Tillgångarna var större än köpesumman (skandalaffär). Stena uttalade att de kommit till Trelleborg för att utvecklas. Men kontentan har blivit en nerlagd färjelinje (Trave), inskränkningar i övrig trafik, gammalt slitet tonnage, försäljning av en färja (utsliten). Inget har blivit av deras utfästelser, om utveckling, och nu slår de i sista spiken i kistan. Hoppas bara att uppgifterna i reportaget, är fel. Uppgifterna i kommentaren är kontrollbara.
  • avatar Johan___X  4 timmar sedan
  • Ingen mer gods via järnväg, för det var väl bara Scanlines som hade detta till och från Sassnitz. Detta måste då betyda att allt gods i praktiken kommer att gå med lastbil istället, vilken miljövinst!
  • avatar pro_bono  2 timmar sedan
  • Helt rätt Johan---x lägg ner hela hamnen. Vad skall vi med den nu? Det sa jag från allra första början. På detta sätt kommer vi att få en ren och miljövänlig stad. Trelleborgarna är bara att gratulera en färja mindre.
  • avatar Dan Drakenholt  1 dag sedan
  • Fast lägger Stena ner Sassnitztrafiken så bli väl två färjor arbetslösa; Trelleborg och Sassnitz.
  • avatar beskadroppar  22 timmar sedan
  • Men tror du inte att det finns andra rederier som kan frakta järnvägsvagnar på färjor - även om man just nu inte gör det på linjen Sassnitz-Trelleborg?
Läsarpulsen
Toppnyheterna just nu