Katten är Skånes näst bästa vårdcentral

Text: Andreas Mårtensson
Publicerad 14 maj 2012 7.01 Uppdaterad 14 maj 2012 15.25
Större eller mindre text

Trelleborg .
Skånes näst bästa vårdcentral finns i Trelleborg och heter Kattens läkargrupp. Det tycker i alla fall patienterna som ger vårdcentralen toppbetyg i en nationell patientenkät.

– Utan att vara stöddig så tycker jag att vi har gjort det här jäkligt bra, säger Lars Tengryd, delägare och läkare på Kattens läkargrupp

Patienternas omdömen om Kattens läkargrupp är smickrande läsning för Lars Tengryd och Anita Segerslätt som köpte vårdcentralen och började driva den i egen regi 1994. Vårdcentralen fick mycket höga betyg vad gäller bland annat bemötande och förtroende, och 95 procent av alla patienter ville rekommendera vårdcentralen till andra. Snittbetyget på en 100-gradig skala är 91.

– Vi har legat bra till i den här undersökningen innan så vi hoppades på en bra placering. Vi blev väldigt glada när vi fick resultatet, säger Anita Segerslätt.

Lars Tengryd tror att kontinuiteten spelar stor roll för de goda omdömena. Av vårdcentralens fyra läkare har tre tjänstgjort där i mer än ett decennium.

– Här har varit mycket liten omsättning genom åren och många av de större mottagningarna har inte den sammanhållningen som vi har.

Är det något som patienterna är missnöjda med så är det tillgängligheten på telefon.

– Det är vår akilleshäl, men så är det för många andra också. Vi läkare har en timmes telefontid varje dag och vi kan inte sitta längre i telefon. Kommer man inte fram då så blir man såklart besviken.

Kattens läkargrupp gick med i hälsovalet i maj förra året och fick då en strid ström av nya patienter. Sedan dess har vårdcentralen ökat antalet anställda från 12 till 20. I höst planerar man att bygga ut i bilskolans lokaler och anställa ytterligare en ny läkare.

Att behålla kontinuiteten och patienternas goda omdömen samtidigt som man måste expandera är en utmaning, menar Lars Tengryd.

– Det viktiga är att ta vara på den kritik man får och hela tiden försöka förbättra sig. God service och gott omhändertagande är a och o.

Vårdcentralen i Anderslöv kommer också högt upp i undersökningen, på plats 27. Margareta Eliasson ser också kontinuiteten som den stora nyckeln till nöjda patienter.

– Vi har en stabil bemanning och många som jobbar här bor i distriktet. Det gör att man får en personlig relation till läkarna, som kanske är svårare att få i stan, säger hon.

Större eller mindre text



Läsarpulsen
Toppnyheterna just nu