Annons
Nyheter

Miljarder krävs för punktligare tåg

Anslagen för drift och underhåll av transportsystemen behöver höjas med fyra miljarder kronor per år. Det framgår av kapacitetsutredningen som Trafikverket överlämnade till infrastrukturministern i dag.
Nyheter • Publicerad 27 april 2012

– En sådan satsning skulle leda till ett mer punktligt och tillförlitligt transportsystem, säger Trafikverkets ställföreträdande generaldirektör Lena Erixon.

Regeringen ska i höst lägga fram en infrastrukturproposition med ramar för hur mycket pengar som ska satsas på transportsystemet fram till 2025.

Annons

TT: Har regeringen råd med fyra miljarder kronor i höjda anslag årligen?

– Det är det vi kommer att återkomma till i höst. Propositionen kommer att ha ett innehåll och vi kommer att fortsätta med att det som vi föreslår också ska vara finansierat, säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

Hon uppger att det viktiga med Trafikverkets kapacitetsutredning är att regeringen nu får veta vad som behöver göras, när man kan göra det och framförallt vad det kommer att kosta.

I utredningen lämnar Trafikverket också förslag på hur man skulle kunna påbörja byggandet av en höghastighetsbana på sträckorna Norrköping–Linköping och delar av sträckan Göteborg–Borås. Regeringen kommer att ta ställning till förslagen när den kommande infrastrukturpropositionen följs upp med en mer detaljerad åtgärdsplan 2013 eller 2014. Elmsäter-Svärd tror inte att det blir någon höghastighetsbana före 2025.

Bedömningen att anslagen för drift och underhåll behöver höjas med fyra miljarder per år fanns med redan när Trafikverket skickade ut sitt förslag till betänkande på remiss i vintras.

Nytt är att man bedömer att det höjda anslaget bör ligga kvar fram till 2025 till skillnad från tidigare fram till 2022.

I slutbetänkandet prioriterar också Trafikverket upp några kapacitetshöjande projekt som gods på järnväg genom Bergslagen, Ostkustbanan mellan Gävle och Sundsvalls, en tunnelbana i Stockholm som går till Nacka, järnvägen mellan Linköping och Norrköping, nytt dubbelspår Mölnlycke-Landvetter-Bollebygd och upprustning och ny bana Älmhult-Olofström-Karlshamn. Ökad hamnkapacitet på Gotland prioriteras också upp.

Nytt jämfört med betänkandet som gick ut på remiss i vintras är också ett klimatpaket, där Trafikverket pekat ut åtgärder som är viktiga för att minska klimatpåverkande utsläpp.

Socialdemokraten Anders Ygeman, ordförande i riksdagens trafikutskott tycker att Trafikverkets bedömningar av höjda anslag och prioriterade projekt är rimliga.

– Gör vi inte detta så kommer vi inte att klara jobben och klimatet, säger han.

Annons

Ygeman tycker att utredningen är ett underkännande av regeringens infrastrukturpolitik.

– Regeringen talar om att den gjort de största satsningar som någonsin gjorts, medan Trafikverket pekar på att det behövs ytterligare tiotals miljarder till 2021, säger Ygeman.

Louise Cronholm
TT
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons