Annons
Nyheter

Mer alkohol och kött på svenska bord

Dagens svensk dricker mer alkohol och äter mer kött än innan vi gick med i EU. Billigare priser och öppna gränser har gett konsumtionen en extra knuff, visar en ny rapport.
Nyheter • Publicerad 28 april 2012
Foto: 

När Sverige blev EU-medlem 1995 avskaffades tullarna mellan medlemsländerna och svenska livsmedelspriser anpassades till den gemensamma marknaden. Och för vissa varor har medlemskapet gett konsumtionen en knuff, visar en ny rapport från Jordbruksverket som studerat förändringar i svenskarnas konsumtionsmönster under perioden 1995–2009.

Nya alkoholvanor

Annons

Kraftigast ökade konsumtionen av alkoholhaltiga drycker, som steg med hela 56 procent, främst i form av vin och starköl. Räknat i ren alkohol var ökningen mer blygsam – 19 procent under samma period, från 7,8 liter till 9,3 liter per år per person över 15 år, enligt Folkhälsoinstitutet.

Snarare än billiga priser tillskrivs förändringen öppna gränser och nya konsumtionsvanor inspirerade av våra europeiska grannar.

– Vi reser mer, upplever en annan alkoholkultur och har tagit hem kontinentala vanor, som att dricka till maten, säger Olof Sköld, som ligger bakom rapporten, till TT.

Många köper med sig flaskor hem från sina resor. Däremot har typen av alkohol skiftat. Medan vinkonsumtionen ökade med 83 procent och starköl med närmare 51 procent, så minskade konsumtionen av spritdrycker med omkring 18 procent.

Bättre köttpriser

Även köttkonsumtionen har ökat; hela 48 procent under mätperioden, från 31,3 kilo per person och år till 46,5 kilo. Men i köttets fall har medlemskapet bidragit till en mer fördelaktig prisutvecklingen än för alkoholen.

Men det är inte bara EU-priser och gränspolitik som påverkar. Hälsotrender som tidigare dragit ner konsumtionen av smör och grädde kan i framtiden ta sig en helt annan riktning, tror Olof Sköld.

– Kanske ser vi det om några år, att det blivit populärt med helmjölk och riktigt smör.

Taner Caliskan
TT
Så här jobbar Trelleborgs Allehanda med journalistik. Uppgifter som publiceras ska vara korrekta och relevanta. Vi strävar efter förstahandskällor och att vara på plats där det händer. Trovärdighet och opartiskhet är centrala värden för vår nyhetsjournalistik.
Annons
Annons
Annons
Annons