Sverige

Företagen vill tjäna på Estelle

Sverige Artikeln publicerades

Många varumärkesansökningar som anknyter till namnet Estelle har inkommit till Patent- och registreringsverket sedan prinsessan föddes. Också ökat intresse för andra, mer traditionella svenska prinsessnamn noteras.

Nu vill också företagen göra pengar på Sveriges nya tronarvinge.

Efter födseln har varumärkesansökningar som anknyter till namnet Estelle och andra prinsessnamn ökat markant.

– Man kan anta att det har med prinsessfödelsen att göra, säger Stina Lilja, pr-ansvarig på Patent- och registreringsverket (PRV).

Förra fredagen, den 24 februari, offentliggjorde hovet vad Sveriges nya tronarvinge ska heta – Estelle Silvia Ewa Mary.

Redan samma dag kom två varumärkesansökningar in till PRV som anknöt till namnet Estelle – båda rörande drycker. Därefter har ytterligare tre ansökningar kommit som anknyter till Estelle, bland annat för heminredning. Företagen finns i Eskilstuna, Falkenberg, Huddinge, Malmö och Stockholm.

Även vad gäller ansökningar som anknyter till andra, mer traditionella, svenska prinsessnamn noterar PRV ökat intresse.

Ett och samma företag i Malmö, som bland annat via nätet säljer serviser och hemdekoration, har skickat in varumärkesansökningar på hela 16 namn som anknyter till svenska kvinnliga kungligheter eller personer i den kungliga kretsen – bland andra Alice, Astrid, Christina, Désirée, Eleonora, Ingrid, Märta, Lilian, Lovisa, Margaretha, Sophia och Ulrika.