Sport

TFF vill hitta in i "Guldzonen"

TFF tar hjälp av elektronik för att få bättre fysik. Nytt för i år är att alla spelare har var sin individuell pulsklocka. – Vi ville få bättre koll på belastningen och inte överanstränga spelarna för mycket, säger TFF-tränaren Alf Westerberg.

Sport
Ibrahim Koroma med pulsklockan runt armen. Klockorna läggs sedan i ett skåp där spelarna har varsin korg.
Foto:
TFF. Ibrahim Koroma. Pulsklocka
Ibrahim Koroma med sändarbältet runt bröstet.
Foto:
TFF. Pulsklocka
Ibrahim Koroma med pulsklockan runt armen. Klockorna läggs sedan i ett skåp där spelarna har varsin korg.
Foto:
TFF. Ibrahim Koroma. Pulsklocka
Ibrahim Koroma med sändarbältet runt bröstet.
Foto:
TFF. Pulsklocka

Satsningen är en del i ett försök att få ordning på skadeproblematiken klubben har haft de senaste två åren.

– Men jag inbillar mig inte att om vi sätter pulsklockor på spelarna så undviker vi skador. Det är en del i arbetet för att få bättre fysik och ett bra hjälpmedel för att undvika överbelastning i träningen, säger Alf Westerberg.

Klubben har använt klockor även tidigare men nu har alltså alla i laget en egen klocka som de får sköta om.

Träningsdatorn visar tid, puls och andra data under och efter träningen.

I veckan har de friskaspelarna gjort så kallade jojo-test för att testa sin maxpuls.

Ett jojo-test innebär löpning där du sätter din nivå och håller den så länge som möjligt.

Man ska helt enkelt springa tills man inte orkar springa mer.

Maxpuls är det högsta antal slag per minut som ditt hjärta slår vid maximal ansträngning. Det är stor individuell spridning på resultaten och hur mycket man tränar påverkar inte just maxpulsen.

Vid pulsträning behöver du veta två värden, din vilopuls och din maxpuls.

När TFF gjorde sitttest i tisdags låg spannet mellan 186 och 215 slag per minut.

Maxpulsen säger ingenting om hur du mår fysiskt och vilken kapacitet du har, men är viktig att känna till för att du ska kunna välja lämpliga intensitetsnivåer på dina träningspass.

Målet är att komma in i ”Guldzonen” menar Westerberg. Denna ligger strax under 90 procent.

– Trippar man över 90 procent av sin maxpuls riskerar man överbelstning, säger han.

Peter Abelsson är enav spelarna som gillar satsningen på pulsklockor.

– Det är jättebra. Jag tycker det har hjälpt mig. Man vill ju träna precis under mjölksyran för att få ut så mycket som möjligt av träningen, säger han.

Även Viktor Noring är positiv.

– Jag tycker det är bra. Så man vet vilka nivåer man ligger på. När jag var i väg med landslaget hade vi också pulsklockor med de var uppkopplade till databaser för att se hur man låg till hela tiden, säger han.

En välkommen bonuseffekt är just spelarnas ökade självmedvetenhet menar Westerberg.

– Det är bra att spelarna själva blir medvetna om vad olika övningar gör, säger han.

En del teknikjobb ochspelmoment ger till exempel mer träning än väntat.

– De får en övertygelse att de gör rätt.

En överraskning kom i tisdags i förra veckan då laget körde ett lågintensivt återhämtningspass på Köpingeskolans konstgräsplan.

– Visserligen hade vi satt klockorna att pipa redan på 170 slag per minut. Men det pep lite här och där i truppen och detta som sagt under ett lugnt och fint pass i teknik cirkeln. Saker som de kanske inte tycker är så jobbiga visar att det trots allt ger lite puls, säger Alf Westerberg.