Stort startfält trots strul inför Anderslövsrallyt

Rally Artikeln publicerades
TMK:s Lukas Hägg, körde förra året en Volvo i Anderslövsrallyt. I år kör han en Ford Fiesta och agerar föråkare i rallyt, som avgörs på lördag.
Foto: Hjalmar Tell
TMK:s Lukas Hägg, körde förra året en Volvo i Anderslövsrallyt. I år kör han en Ford Fiesta och agerar föråkare i rallyt, som avgörs på lördag.

Årets Anderslövsrally har försenats efter en arrangörsmiss. Men trots det trycker 117 förare på gasen på lördag när Trelleborgs Motorklubb arrangerar det populära rallyt igen.

På lördag är det dags för Anderslövsrallyt igen. Något senare än vanligt. Men det är andra året i rad som Anderslövsrallyt flyttas från mars till april.

Förra året var det vintervädret som flyttade tävlingen. I år var det strul på grund av att den ursprungliga tävlingsdagen blev underkänd av länsstyrelsen. I och med nya regler missade Trelleborgs Motorklubb att skicka med det markägartillstånd som krävdes.

Men nu är klubben redo för att arrangera sin största tävling för året.

– Det har varit lite struligt i år men nu ser det ut att bli bra. Vi har vädret med oss. Banan har testats och den är hård och fin. Det blir kanon det här, säger Anders Anderholm, sekreterare i Trelleborgs Motorklubb.

117 ekipage har anmält sig till tävlingen, av dessa är fyra föråkarbilar. Det är nästan exakt lika många förare som förra året.

Men bara tre hemmaförare kommer till start. Det är Bengt Glemander, c-förare, som kör med sin Volvo 940. De andra två hemmaförarna, Lukas Hägg, som kör Ford Fiesta, och Anders Kristensson, Volvo 240, är föråkare.

– Vi har inte så många förare för tillfället och de andra hjälper till med arrangemanget, säger Anders Anderholm.

Första start är klockan 10.00. Start och mål är beläget på Rosenhagen i Anderslöv, där även tävlingscentret och servering kommer att finnas. Serviceplatsen finns på före detta Thysells Möbellager i Anderslöv.

Rallyt är även första deltävlingen i Bilsport Rallycup. I den cupen får alla förare köra så kallat onotat, att de bara får använda sig av en kartläsare som läser en traditionell karta och inte har hjälp av en röst som berättar hur svängarna kommer.

– Det kräver en viss teknik av föraren, de måste vara mer uppmärksamma, säger Anders Anderholm.

Förarna kommer att köra två specialsträckor på cirka två mil.