Signerat Karlsson

Att ta kommandot i klassrummet

Signerat Karlsson Artikeln publicerades

Intro. Vi följer en lärare genom en skolkorridor och sedan ner i källaren. Reportern ställer frågan: ”Vad är det bästa som kan hända nu då?”

”Det bästa som kan hända? Alla sitter tysta som möss, bara lyssnar och lyssnar och frågar och frågar”, svarar NO-läraren Malin.

Se där en bild av skolan i dag. Drömmen om ordning i klassen och vetgiriga elever . Det är självklart att det ska vara så i skolan, men så är det inte.

Förra måndagen startade andra omgången av tv-dokumentären ”Klass 9A” där vi får följa en klass på Mikaelskolan i Örebro. Men vi får inte bara följa eleverna utan även lärarna i ett lärarlag. Målet är glasklart, det handlar om att lyfta eleverna till betyget godkänt i alla ämnen till skolavslutningen. Förutsättningarna är dystra, var tredje elev i klassen har inte godkänt betyg i hälften av alla ämnen eller mer. Det är här de tre super­pedagogerna kommer in. I denna andra omgång av den uppmärksammande tv-serien handlar det inte bara om att lyfta eleverna utan också lärarna.

I det första avsnittet försöker läraren Malin få ordning på sina elever, men det går inte bra. En av pedagogerna, Stavros Louca, konstaterar att det tar nästan en halvtimme innan det blir ordning i klassen och Malin kan börja sin undervisning. Det blir många timmar som försvinner på ett läsår, konstaterar han.

Det är för tidigt att bedöma serien efter två av totalt åtta program och jag hoppas innerligt att situationen blir bättre, både för lärare och elever. Tv-serien är välgjord och att den sätter fingret på en öm punkt i dagens samhälle, något måste göras i skolan, annars riskerar den att haverera.

Den tidigare säsongen av ”Klass 9A” som sändes 2008 fick upp skolan på dagordningen. Det var välbehövligt och detsamma kan förhoppningsvis även bli resultaten denna gång.

Vill man åstadkomma förändring gäller det att förstå vad som händer. ”Klass 9A” ger oss inte hela bilden men där­emot ger den en förståelse för vad som sker, skolan behöver hjälp på alla nivåer för att bli bättre. Det handlar om att mobilisera hela samhället för att stötta skolan, allt från politiker, tjänstemän till föräldrar och andra medborgare.

En central del är att läraryrkets måste uppgraderas, både vad gäller status och kompetens, men det tar också tid. Utbildningen av lärare i dag påverkar skolan för kanske trettio, fyrtio år framåt. Det om något visar vilken central roll lärarna har för skolans framtid.

I den nya omgången av ”Klass 9A” ligger mycket fokus på att få mer ordning i klassrummet. Det låter som ett beställningsjobb från utbildningsminister Jan Björklund men sanningen är enklare än så. Det behövs en tydligare lärarroll som tar kommandot. Skolan får aldrig bli barnomsorg. Då har den förlorat sin roll att bygga vår framtid. Alla, till och med eleverna själva, vill att skolan ska ställa högre krav. Låt det också bli så.