Stort projekt fick Karina att våga satsa

Skegrie
På ovanvåningen hemma i villan i Skegrie har Karina Brunfors skapat sin arbetsvrå.
Foto:
På ovanvåningen hemma i villan i Skegrie har Karina Brunfors skapat sin arbetsvrå.
Foto:
Karina Brunfors.
Foto:
Karina Brunfors förespråkar att nätverka.
Foto:

Mässan Nordbygg 2012 i Stockholm blev en brytpunkt för Karina Brunfors. När en branschorganisation ville att hon skulle leda deras stora projekt kring mässan tog hon steget att säga upp sig och satsa på sitt eget företag fullt ut.

Artikeln publicerades 19 november 2016.

– För mig är det väldigt viktigt att känna mig trygg. Att jag hoppade på detta förstår jag inte själv, konstaterar Karina med ett skratt och fortsätter:

– Men jag har aldrig ångrat mig. Detta är fantastiskt kul.

Vi sitter på ovanvåningen i villan som familjen Brunfors byggde i Skegrie 2008. I ett hörn har Karina skapat en mysig och funktionell kontorshörna där hon sköter sitt företag Creativo Media. Tända ljus sprider stämning i olika hörn. På skrivbordet står en mönstrad tekopp i svart och vitt bredvid en bukett blommor. Dem fick Karina för en vecka sedan när Skurups Sparbank delade ut en miljon kronor till lokala projekt. Visit Goda livet på Söderslätt & Sydkusten, som är en av hennes kunder, tilldelats 200 000 av dem.

– Ja, det var riktigt rolig, ler Karina.

Hon har lång erfarenhet av att arbeta på reklambyrå samt med marknadsföring och kommunikation på olika företag. 2005 startade hon upp sin egen verksamhet för att hjälpa olika byggföretag vid sidan av sin fasta anställning.

– När jag fick frågan om jag var intresserad av att driva branschorganisationen Murnings- & putsentreprenörernas projekt till mässan Nordbygg 2012 insåg jag att det var en sådan chans som man bara får en gång. Jag skulle hålla i projektledningen kring deras stora projekt kring satsningen på Nordbygg där både entreprenörernas och leverantörernas intressen skulle samsas i en monter, seminarier och marknadsundersökning som handlade om attityder till murat och putsat byggande. Till min hjälp hade jag en budget på 2,5 miljoner. Det lät så kul att jag inte kunde tacka nej, berättar Karina.

Så här i efterhand kan hon undra hur hon tänkte? Att kombinera ett så stort projekt med en fast anställning var en omöjlig ekvation. Mässprojektet tog mer och mer av hennes tid och till sist fattade Karina beslutet att lämna företaget där hon varit anställd i åtta år.

Hur det skulle gå när mässan var över fanns det inte tid att fundera över då. Tiden har visat att det gick bra. Fler kunder har tillkommit och även om det var byggbranschen som fick Karina att satsa på eget så är kunderna numera från väldigt olika verksamheter. Murnings- & putsentreprenörernas branschorganisation är fortfarande hennes största kund. Det har hunnit bli ytterligare två mässor för deras räkning och Karina har redan börjat blicka mot den som arrangeras 2018.

– Jag är deras marknadskoordinator och sköter deras marknadsmaterial, utskick, event, möten och hemsida. Eftersom det är en organisation har de inga anställda utan köper in tjänster från mig. Jag tar en grej i taget.

När jag ber Karina förklara vad det är hennes företag kan erbjuda förklarar hon att hon vänder sig till små och medelstora företag som varken har en egen marknadsavdelning eller vill anlita en större byrå. Hon erbjuder sina kunder hjälp med alla delar inom marknadsföring och event.

– Man kan säga med allt som loggan sitter på. Det kan vara projektledning, uppdatering av hemsidor, nyhetsbrev, broschyrer eller power point-presentationer, förklarar Karina.

I början fanns hennes kunder framför allt utanför hemkommunen, men tack vare nätverksträffar har Karina knutit även Trelleborgsverksamheter till sig. En av dem är alltså Goda livet på landet.

– Det är ju en lite mjukare kund än de från byggbranschen, konstaterar Karina och berättar att hon bland annat sköter hemsidan, Facebook, nyhetsbrev och broschyr åt Goda livet på landet.

Just nu har hon en dryg handfull kunder och även om de har vitt skilda verksamheter så är de uppdrag Karina får ganska lika.

– Utmaningen för mig är att det är svårt att disponera min tid. Jag kan planera min dag, men den blir sällan som jag tänkt eftersom kunderna ibland har kort framförhållning med det de behöver hjälp med. Då får jag omprioritera och det brukar funka bra.

Mest hektiskt är det efter sommaren och i början av året då alla ska komma igång efter ledigheter. Då kan Karina sitta uppe långt in på nätterna och jobba.

– Det jag tycker är bäst med att vara min egen är att jag prioriterar min egen tid. Den friheten uppväger de intensiva arbetsperioderna. Som egen företagare är man aldrig ledig. datorn följer med på semestern, men det gjorde den ärligt talat när jag var anställd också eftersom jag var ensam i min befattning.

Att kontoret inretts hemma i Skegrie har visat sig vara en bra lösning. Karina känner inget behov av att ha en lokal där hon kan ta emot kunderna utan åker gärna själv ut till dem. Eftersom hennes arbetshörna finns en trappa upp, upplever hon ändå att hon lämnar jobbet bakom sig när hon går ner i den delen av huset där hon har sitt privatliv.

– Hade jag haft ett kontor hade jag ändå jobbat hemifrån i perioder eftersom jag är nattmänniska. Jag tycker att detta funkar bra.

Även om Karina stortrivs med sitt eget företag skulle hon aldrig stänga dörren till möjligheten att bli anställd igen.

– Nej, det vill jag absolut inte göra. Skulle något speciellt dyka upp vill jag absolut överväga det, även om det kommer att bli svårt att avveckla det här. Jag får ju träffa så många olika människor från olika branscher på ett sätt som jag inte får om jag har en fast anställning på ett företag. Jag gillar att ha blandade arbetsuppgifter annars tröttnar jag fort. Jag vill vidare och lära mig nya saker hela tiden. Nu har jag börjat med produktfotografering.

Den enda nackdelen Karina kan komma på med livet som egen företagare är oron för ekonomin. Att uppdragen ska sluta trilla in.

– Men så är det ju för alla som är egna, konstaterar hon.

Om Karina skulle ge några handfasta råd till någon som funderar på att starta eget skulle hon uppmana till mod och nätverkande.

– Man ska inte vara rädd. Har man driv och vet vad man vill så går det. Och så tror jag mer på att bygga upp förtroende och hitta personliga kontakter än att skicka ut säljbrev. Att nätverka har hjälpt mig ofantligt mycket. Man ska inte göra saker för komplicerade.

Karina konstaterar att hon med ålderns rätt känner sig trygg i sin roll.

– Samtidigt kan det vara tufft att hänga med i den digitala utvecklingen. Man får inte slå sig till ro. Att vidareutbilda sig och gå på föreläsningar är viktigt.

Fler artiklar i serien hittar du här

Fakta

Karina Brunfors

Företag: Creativo Media.

Ort: Skegrie.

Startade: 2005 på deltid, 2011 på heltid.

Antal anställda: En.

Företagsform: Enskild firma.

Bransch: Kommunikation och marknadsföring.

Visa mer...