Kunderna är Bibbis drivkraft

Trelleborg
”Alla mina goa kunder är min drivkraft. De förgyller verkligen min dag”, säger Bibbi Jönsson.
Foto:
För tre år sedan kom chansen Bibbi Jönsson inte kunde säga nej till – att driva underklädesbutik i det hon upplever som helt rätt lokal.
Foto:
Bibbi Jönsson.
Foto:

Bibbi Jönsson hade både en fast anställning och ett jobb hon trivdes med, men också en dröm.

När rätt förutsättningar infann sig såg hon till att förverkliga den.

Artikeln publicerades 17 november 2016.

– Jag är verkligen velig i mig själv. Därför är det en väldig fördel för mig att min man Stefan gav mig en rejäl spark i baken. Han sa som det var – om jag inte hade tagit den här chansen så hade jag ångrat mig hela livet, förklarar Bibbi.

Vi sitter nedsjunkna i var sin skön fåtölj, omgivna av spetsbehåar, färgglada badkläder och mjuka myskläder.

– Det var min ene svärson som kom med rådet att jag inte skulle glömma bort männen när de väntar på sina kvinnor när de är inne i provrummen. Då ska de kunna sitta bekvämt, säger Bibbi och drar med ena handen på fåtöljens ena armstöd.

Varken butikslokalen eller branschen var obekant för henne när hon tog steget att starta eget. Tvärtom. Bibbi har jobbat i underklädesbranschen några år, bland annat i butiken som tidigare låg på samma adress. När möjligheten att ta över lokalen dök upp arbetade hon dock i en annan bransch.

– Då var jag anställd som optikerassistent på Klarsynt i Höllviken. Innan dess hade jag jobbat på Apollos kontor på Sturup där vi hjälpte resenärerna med allt ifrån flygrädsla till bagage.

Drömmen om en egen underklädesbutik hade Bibbi burit på så länge hon kan minnas. Men hon kunde inte tänka sig att driva den någon annan stans än just i lokalen på Algatan. När hennes svärmor berättade att hon hört att butiken skulle stänga tvekade Bibbi inte länge innan hon kontaktade fastighetsägaren.

– Eftersom just den här typen av butik funnits på adressen under en så lång tid känner jag att jag fått mycket gratis. Kunderna söker sig hit av vana, dessutom är här lagom stort och väldigt luftigt.

I sin affärsplan skrev Bibbi att hon ville arrangera VIP-kvällar för mindre sällskap där väninnor får komma till butiken efter stängning. Den verksamheten har eskalerat på sista tiden.

– De härjar runt. Det blir många skratt och är väldigt populärt. Samtidigt breddar det min kundkrets. Den tanken hade jag redan som anställd och den är möjlig att genomföra tack vare att här är rejält med utrymme.

Sådana kvällar tar Bibbi ofta hjälp av döttrar och svärdotter. Hon har ingen anställd i sitt företag utan hyr i stället in personal genom det kvinnliga företagsnätverket Viqtorias vikariebank.

– Helene Hansson, som driver bed and breakfast på Fanjunkaregården, jobbar fast för mig varje fredag och när jag tar semester. Gerty Borg, som har Gertys färg och stil, är alltid här på Palmfestivalen och hoppar in någon eftermiddag då och då eller om jag behöver hjälp med kort varsel. Jag hyr in dem och så fakturerar de för sina timmar. Det är en jättebra lösning och eftersom de också är egna företagare upplever jag att de förstår hur jag tänker kring verksamheten.

Bibbi säger att det finns dagar då hon kan sakna att ha arbetskamrater. Oftast är det de dagar då det är lugnt i butiken, men de är få.

– Det är skönt att ha någon att bolla idéer med men det känner jag att jag har i Helene och Gerty. Det finns en risk att man som butiksägare bara tar in varor som man själv gillar. Men vi tre är väldigt olika så jag lyssnar mycket på dem. Att ha dem är guld värt. Inte minst för att jag känner att jag verkligen kan koppla av när de går in och jobbar, annars kan det vara ganska svårt om man driver eget. Den möjligheten är jag väldigt glad och tacksam för.

När Bibbi startade hade hon öppet alla lördagar, extra länge på långlördagar och kvällar när det var event på stan. Ganska snart insåg hon att hennes butik ligger för långt ifrån Valen för att de ska bära sig. Dessutom är det få kvinnor som tar sig den tid som krävs för att köpa underkläder, när de har sällskap med sig.

– Som egenföretagare jobbar du alltid och jag värdesätter min lediga tid med familjen och inte minst barnbarnen väldigt högt. Mitt företag går så bra att jag kan unna mig att inte ha öppet på lördagar eftersom det visade sig vara en väldigt lugn dag i butiken. Men jag har många tankar kring vad man kan göra för att locka kunder till hela centrum och inte bara den biten som är gågata närmast Valen.

I stället är det måndagen som är Bibbis otvivelaktigt mest lönsamma dag. Då strömmar hennes trogna kunder från både Trelleborg och övriga Skåne.

– Jag har till och med en kund från Stockholm som alltid kommer hit och handlar när hon besöker Trelleborg, berättar Bibbi.

När hon startade sin verksamhet hade hon väldigt klart för sig vilka märken hon ville ha på sina galgar – och vilka hon inte vill ha.

– De märken som finns i livsmedelsbutiker eller hos klädkedjorna hittar du inte här. Jag vill göra detta till min grej och sälja produkter som jag känner att jag kan stå för. Och så tycker jag att det är jättepositivt och viktigt att vi lokala handlare gynnar varandra och skickar kunderna vidare. Jag säljer till exempel inte behåar till bröstopererade utan hänvisar till Christina Bergeling på Nyckelpigan. Ska jag ha en VIP-kväll beställer jag mingelmat av en lokal leverantör.

Som en del av sin kundvård valde Bibbi för något år sedan att satsa på en egen app.

– Jag tycker att det är lite häftigt att kunna ha det som egen företagare. När vi flyttade butiken till Söderslätthallen under Näringslivsmässan kunde jag med en pushnotis meddela mina trogna kunder att butiken var stängd så att de slapp stå och dra i dörren. Dessutom får alla som laddat ner appen rabatt. Det finns många möjligheter med en egen app, konstaterar Bibbi och fortsätter:

– Jag hade en äldre kund som kom in och sa att hon tyckte att det var härligt med ett innovativt företag som tänker framåt. Då blir jag glad.

På frågan vad som är mindre roligt med att driva eget blir Bibbi tyst. Till sist konstaterar hon att dåligt väder som leder till att det är stendött i butiken hamnar på listan över det som är negativt. Och så tillägger hon att hon då och då önskar att det fanns en röd tråd i kundernas köpmönster. Nu är det egentligen bara lillejulafton som hon med säkerhet vet att det är mer än fullt i butiken. De andra dagarna som präglas av en strid ström kunder kommer mera slumpvis.

Då är fördelarna desto fler. Bibbi bubblar ur sig anekdoter om sina kunder. Om kvinnor över 75 som plötsligt kommer till insikt om att de har D-kupa, inte A som de trott hela livet. Om kläder som sitter annorlunda när underkläderna är rätt och hur en kvinnas hållning kan påverkas av rätt behå.

– Alla mina goa kunder är min drivkraft. De förgyller verkligen min dag. Jag brinner för att hjälpa och alla är så otroligt tacksamma. Att ha rätt underkläder kan påverka hela välbefinnandet. Det är roligt att kunna vara med och trolla lite.

Och den som tror att det bara är kvinnor som hittar till Bibbi har helt fel.

– Nej. Männen kommer ofta hit. Jag har en hel del stammiskarlar som handlar till sina fruar och de har ofta väldigt bra koll på vilken storlek som gäller. De är verkligen duktiga.

När vi ses är Bibbi lite extra förväntansfull. En av de närmaste dagarna har hon en riktig överraskning på gång.

– Det är en kvinna som fyller år i veckan. Hennes man ska överraska henne med en egen VIP-stund här hos oss. Det känns härligt att kunna tillmötesgå kundernas önskemål och hjälpa till med något sådant här.

Fler artiklar i serien hittar du här

Fakta

Bibbi Jönsson

Företag: Snyggt Under.

Ort: Trelleborg.

Startade: I september 2013.

Antal anställda: En. Hyr in personal vid behov.

Företagsform: Enskild firma.

Bransch: Underklädesbutik.

Visa mer...