Brahim litar på sin magkänsla

Smygehamn ,
När Brahim Hsissi kom till Smygehus havsbad förvånades han över att uteplatsen var så liten. Nu har den byggts ut i två etapper.
Foto:
Brahim Hsissi
Foto:

Första gången Brahim Hsissi startade eget var 2003. Då hade han jobbat i restaurangbranschen i över tio år och kände en entusiasm över att få göra saker på sitt sätt.

– Det var ett jättestort steg och mycket tuffare och svårare än jag någonsin kunde tro, säger han.

Artikeln publicerades 24 oktober 2016.

Höstvindarna tar i utanför de stora glaspartierna som vetter mot söder på Smygehus havsbad. Havet är mörkt och skummigt men inne i restaurangen är det varmt och ombonat. Sedan Brahim tog över för två år sedan har en hel del hänt. Möblerna har bytts ut och utanför fönstren har ett stort trädäck byggts.

– Det var en av de första sakerna jag reagerade på när jag kom hit. Att det var en så liten uteservering när man har tillgång till världens vackraste tavla, säger Brahim och låter blicken landa bland vågorna.

Att bygga ut fick högsta prioritet. Nu sträcker en 40 meter lång altan ut sig längs med hela södersidan.

– Vi hade fullt redan första sommarn. Året därpå utökade vi, berättar Brahim nöjt och fortsätter:

– När jag kom hit förstod jag snart att här finns mycket potential. Jag påminner ständigt både mig själv och min personal att vi måste tala om för våra gäster vilket unikt läge vi har.

Som egen företagare förlitar han sig mycket på den magkänsla han fått med sig genom åren. En kunskapsbank som stundtals varit dyrköpt men som samtidigt format Brahim och gjort honom till den han är i dag.

När Brahim startade sin första krog, C'est la vie i Malmö 2003, möttes han av utmaningar han aldrig hade kunnat föreställa sig. Trots att han hade över tio års erfarenhet av att jobba som bartender, kypare, hovmästare och restaurangchef blev det en tuff läroperiod i hans liv. Brahim arbetade 13-14 timmar per dygn, sex dagar i veckan, men kunde ändå inte ta ut lön.

– Det är när problem uppkommer som du formas och kan växa som individ, det har format mig. Jag var på väg in i väggen och valde att sälja restaurangen, Det blev min räddning och efteråt kände jag bara lättnad.

Brahim konstaterar att det finns en glorifierad bild av restaurangbranschen. Han menar att det är få som har både uthålligheten och kapitalet som gör att de överlever. Lösningen är att köpa en krog som redan funnits en tid. Det var det som fick honom att våga satsa på eget igen när restarangen på Kulturen i Lund sökte ny ägare.

– Jag tvekade aldrig, där fanns ett kundunderlag – då blir det en annan utväxling.

Men Brahim låter som sagt magkänslan leda honom. Första gången han kom till Smygehus tackade han nej till möjligheten att ta över. Han kände att två krogar skulle bli för mycket. Han skulle varken vara här eller där. Dessutom ägs fastigheten av en förening med 650 andelsägare som styrs av en styrelse. Brahim funderade mycket över hur hans verksamhet skulle komma att påverkas av att medlemmarna i den byts ut.

– Det var en stor fråga. Skulle jag utsätta mig för detta, säger Brahim uppriktigt.

Men när han kom tillbaka året därpå var det vår och han blev snart på det klara med att styrelsens intentioner och visioner gick hand i hand med de möjligheter han själv såg.

– Min känsla är att styrelsen verkligen vill satsa. Jag har mycket att tacka dem för. Man kan inte bara tro att man kan öppna dörren så kommer folk. Det ligger hårt arbete bakom. Man måste våga satsa, skapa mervärde och leverera en upplevelse.

Engagerat visar Brahim runt på Smygehus. Han berättar om planer för konferensverksamheten, pekar upp mot taket i den östra flygeln och förklarar att där ska byggas hotellrum som står klara i maj nästa år. Nere i spaavdelningen tar han till hela kroppen när han försöker visualisera den förvandling som ska ske.

– Den verksamheten är oerhört viktig. Ju fler fötter verksamheten har desto mer stabil blir den.

En utmaning som tidigt lockade Brahim var parkeringen ut mot väg 9.

– Jag tänkte; ”Jag ska fylla den! Skapa snack och få alla att undra vad som händer här? Då lockas fler att söka sig hit.” Det tycker jag att jag lyckats med.

Brahim berättar att den lokala pensionärsföreningen numera har sina träffar förlagda till Smygehus. På väggarna i restaurangen hänger tavlor av en lokal konstnär, i yogasalen hålls klasser varje vecka och gymmet har nu 250 medlemmar. En av planerna är att erbjuda barnsim. Inom väggarna ryms många olika verksamheter, men de krockar inte med varandra.

– Min prioritet är bygdens folk. Det är de som ska vara här. Som gäster, men gärna även som personal. Och jag har blivit väldigt väl emottagen av Trelleborgs kommun. Om jag jämför med andra kommuner så uppfattar jag dem som väldigt företagarvänliga. De är flexibla och hjälpsamma. Det betyder enormt mycket.

Hur fungerar det då att driva två ställen? Är han här eller där?

– Jag försöker ha fasta heldagar då jag är här eller i Lund, men jag måste anpassa mig till vad som händer på de båda ställena. Men det viktigaste är att jag har goda medarbetare. Det är A och O, annars går det inte.

Brahim medger att hans roll i företagen i mångt och mycket är att sköta det administrativa. Men han drar sig inte för att servera eller diska om behovet finns.

– Om man inte håller kontakten med golvet så tappar man själen i verksamheten. Man måste ut och se hur verkligheten ser ut. Det är väldigt viktigt att hålla sig à jour, framför allt för att behålla medarbetarnas respekt.

Brahim har aldrig ångrat att han vågade satsa på eget företagande igen. Han gillar känslan av att kunna vara med och påverka. Att bygga upp något eget ger mersmak.

– Men med åren har jag lärt mig att minimera riskerna. Det har varit en intressant resa här på Smygehus och vi är ingalunda färdiga.

Han nämner sitt tålamod som en styrka som egenföretagare. Magkänslan är en annan viktig tillgång. Den får honom att undvika riskfyllda situationer samtidigt som det skapar lugn, både för honom själv och för medarbetarna.

Nyligen fick han ett erbjudande om att ta över ännu en verksamhet. Som alltid fick magkänslan avgöra.

– Jag tackade nej. Det räcker med två ställen. Jag ska ju kunna göra ett bra jobb.

Fler artiklar i serien hittar du här

Fakta

Brahim Hsissi

Företag: Smygehus havsbad AB sedan 2014 samt Kulturkrogen i Lund AB sedan 2005.

Ort: Smygehamn.

Bransch: Restaurang, hotell och konferens.

Antal anställda: 23 på Smygehus och cirka 20 i Lund. Fler under sommarmånaderna.

Företagsform: Aktiebolag.

Visa mer...