Anna Lena har sett sin bransch förändras

Smygehuk
I över 20 år har Anna Lena Sundin bott och arbetat vid fyren i Smyge.
Mistluren har byggts om till frukostservering och konferensrum och här har också bjudits på kulturella inslag som föredrag, musik och teater. Nu som då försöker Anna Lena ge gästerna det bemötande hon själv skulle vilja få. Målsättningen är att alla ska känna sig ”hemma”.
Anna Lena Sundin.

Sedan 1994 både bor och arbetar Anna Lena Sundin vid fyren i Smyge där hon driver vandrarhemmet.

– Gästernas förväntningar har verkligen förändrats de senaste tio åren, konstaterar hon.

Artikeln publicerades 19 oktober 2016.

Det var kärleken som fick Anna Lena att byta västkusten, där hon vuxit upp, mot sydkusten. På den tiden drev Pälle Malmenborg vandrarhemmet, som öppnade 1985.

Paret satte snart området runt fyren på kartan genom sina många aktiviteter med kulturella inslag.

– En kväll satt Pälle tillsammans med en annan Pelle, Per Kristiansson, som var präst i Källstorps församling, i fyren och pratade. De kom fram till att det var en perfekt plats för samtalsgrupper och så inleddes ett samarbete där man inledde till andakt med olika teman och som fortfarande finns kvar, berättar Anna Lena.

2001 förändrades förutsättningarna för verksamheten när Pälle gick bort.

– För mig fanns inget annat alternativ än att fortsätta driva vandrarhemmet. Det har blivit mitt liv på något vis, så tror jag att många kvinnor som driver ett eget företag känner.

Anna Lena är franchisetagare hos Svenska Turistföreningen, STF.

– Att vara franchisetagare är lite som att ha en kudde att landa på, förklarar Anna Lena och rundar sin ena hand.

– Jag driver verksamheten självständigt, men jag har ett koncept att förhålla mig till och det funkar jättebra. Dessutom har jag genom STF kollegor som jag träffar två-tre gånger om året. Det skapar ett sammanhang där jag kan diskutera och få tips och idéer av andra. Det är ett fantastiskt bra koncept, även om man ibland måste jämka.

Sedan Anna Lena kom till Smyge har hon bland annat investerat i nya sängar och annan inredning. Mistluren byggdes om till frukostservering och konferensrum och här har också bjudits på kulturella inslag som föredrag, musik och teater. Nu som då försöker Anna Lena ge gästerna det bemötande hon själv skulle vilja få. Målsättningen är att alla ska känna sig ”hemma”.

Däremot menar hon att gästernas förväntningar förändrats mycket de senaste tio åren.

– På ett sätt är det roligare och enklare att möta folk nu. Men allt fler förväntar sig att här ska finnas sänglinnen, de vill ha det smidigt. Många vandrarhem renoverar och erbjuder egen toalett på varje rum. Samtidigt känner jag att det är viktigt att stå på sig och inte bli ett hotell. Det finns andra kategorier människor som prioriterar annat, som att kunna bo på fina kulturhistoriska platser, säger Anna Lena och tittar ut över fyrområdet.

– Jag är stolt över att få vara här. Jag tycker att det är en jättebra idé att flytta turistinformationen till Smygetorp. Det tänkte jag på för något år sedan när jag hjälpte till att hyra ut stugan till turister under en sommar.

Årets säsong är slut. Anna Lena stänger under de kallaste vintermånaderna eftersom det kostar så mycket att värma upp fastigheterna.

– Det har varit ett bra driv ända in i september i år. Nu ska jag hämta krafter och sedan sätta fart med mindre renoveringar och marknadsföring inför nästa säsong. Under maj till september har jag fasta receptionstider då jag måste vara här för att städa och ta emot bokningar och gäster. Under de intensiva månaderna anställer jag extrapersonal, bland annat till frukostserveringen.

Med ett skratt erkänner Anna Lena att det trots att hon trivs så väldigt bra finns stunder då hon kan känna sig lite trött på att jobba som mest när alla andra är lediga. 2009 kände hon ett starkt behov av att få komma iväg och lät några vänner axla ansvaret under några veckor.

– Jobbet är ju väldigt intensivt. Det kan vara ganska tröttande att möta nya människor hela tiden. Jag kände att jag behövde andhämtning och min kusin skulle segla en båt från Florida till Azorerna. Under maj till juni var jag till havs i fem veckor. Det var nyttigt på många sätt. När jag kom tillbaka hem blev jag mer medveten om vad jag har. Här är så vackert, men det är lätt att bli hemmablind.

Många av Anna Lenas gäster har kommit tillbaka till Smygehuk genom åren. En del har hon träffat så många gånger att hon upplever att de känner varandra. Utöver svenskar är det mest tyskar och danskar som kommer men även holländare och britter hittar till Sveriges sydligaste vandrarhem.

– Förr var det fler som hittade hit av just den anledningen. Nu är det inte lika viktigt. I stället är det den exklusiva miljön och att vi har en fungerande fyr som får gästerna att komma, förklarar Anna Lena.

Förr var man hänvisad till telefonen eller post för att boka ett rum. Nu finns det flera olika digitala vägar. Bland annat den stora sajten booking.com. Anna Lena upplever att det ger en stor genomslagskraft, men att det även ökar gästernas krav. Det är svårt att kommunicera vilken standard vandrarhemmet har. Nätbokningen får även gästerna att fatta snabba beslut. De ändrar sig snabbt och bokar av och på.

– Nu är det mycket mer administrativt, det är synd. Jag har en kollega på Öland som gått tillbaka och bara erbjuder rum. Gästerna får ha med egna lakan, städa och fixa frukost själva. Det är en svår balansgång. Att ha frukost ser jag som en viktig service. Samtidigt är det svårt att veta hur många gäster som kommer.

När Anna Lena gick en kurs för företagare uppmanade läraren dem att fundera över sin egen timlön. Eftersom den ofta är hög kan det vara felprioriterat att städa själv.

– Det är något jag dragit lärdom av. Att det inte behöver vara billigare att göra allt själv, utan att jag kanske ska lägga min tid på annat.

Om Anna Lena ska nämna något som är negativt med livet som egen företagare så är det att vara så låst när det är fantastiskt fint väder och alla andra åker till Falsterbo för att bada. Men allt det positiva uppväger.

– När folk är glada och nöjda och jag får återse en stamgäst som jag klickat med. Någon som punktligt kommer tillbaka år efter år. Och så gillar jag att gå här och fixa och dona. Jag har ett fint samarbete med kommunen som jag är tacksam över. Och att ha tillgång till ett starkt varumärke som STF är. Det är inte dåligt, STF har ett grundmurat gott rykte.

Fler artiklar i serien hittar du här

Fakta

Anna Lena Sundin

Bor: På Smygehuk.

Driver: Smygehuks vandrarhem.

Sedan: 1994.

Antal anställda: Två-tre under högsäsong, annars bara Anna Lena själv.

Företagsform: Enskild firma.

Bransch: Turism.

Visa mer...