Urspårad vilja

Text: Jonas Duveborn
Publicerad 21 april 2012 6.20 Uppdaterad 21 april 2012 6.20
Större eller mindre text

Ledare.
Region Skåne har tillsammans med Skåne Nordost, Helsingborg, Malmö och Lund tagit fram den slutrapport om höghastighetsjärnväg genom Skåne som presenterades på fredagen.

Den framstår som ett beställningsjobb. Utredarna har kommit fram till en slutsats som politikerna i styrgruppen redan var överens om. Man har satt ihop en önskelista utan kostnadsanalys. Därmed skulle rapporten egentligen kunna läggas okommenterad till handlingarna. Men infrastruktur är viktigare än så.

Politiker måste välja. Då duger det inte att argumentera för allt till alla. Resurserna är inte oändliga. Delad bana från Markaryd, ett spår till Helsingborg och ett väster om eller igenom Hässleholm till Malmö, kan knappast vara det samhällsekonomiskt mest effektiva.

Målet med utökad kapacitet för godstrafik på järnväg kan nås enklare. För att inte Öresundsbron ska bli en flaskhals finns skäl att i detta avseende se närmare på en HH-förbindelse. Men hellre ett snabbspår för persontrafik på järnväg som tillgodoser även östra landsänden, än fortsatt argumentation för en tvåspårslösning. Krav på allt kan innebära att Skåne inte får något.

Större eller mindre text



1 läsare har reagerat på denna artikel

0% är glada

0% är likgiltiga

100% är nyfikna

0% är arga


Hur reagerar du på "Urspårad vilja"?

Läsarnas kommentarer

Din kommentar tillhandahålls av Disqus och ska ej betraktas som redaktionellt material. Genom att kommentera på Trelleborgsallehanda.se så godkänner du samtidigt våra regler.
  • avatar stenbjrk  16 timmar sedan
  • Det måste  OCKSÅ  gå smidigt och snabbt att via det svenska järnvägsnätet med hög kontinuitet nå det österut expanderande EU och den nya huvudstaden i  Östra Tyskland. Och därfrån   vidare österut och söderut.  Tågförbindelser  över  Trelleborg,  tågfärja till Rostock  och därifrån  med tåg till Berlin är därför viktigt att premiera.  Det har EU-kommissionen förstått. Vår hamn är nu utpekad av dem som  en av  5 svenska hamnar som av kommissionen , ministerrådet och EU-parlamentet har beslutats vara  särskilt  viktiga för EU:s fortsatta tillväxt. Detta  måste återspeglas också  i målen som Regionen nu pekar ut  för ökad järnvägstrafik mellan Skandinavien och kontinenten i vår del av EU.
Läsarpulsen
Toppnyheterna just nu