Madeleine Brandin

Villervalla i kommunhuset

Madeleine Brandin Artikeln publicerades

Ögonbrynen lyftes när man läste i lördagens TA hur kommunalrådet sågar den plan där han själv suttit i styrgruppen med sex medlemmar och samhällsbyggnadsnämndens ordförande som sammankallande.

Hur ska man tolka det? Man kan bara gissa. Har han inte engagerat sig under arbetets gång, eller är det oenighet inom alliansen eller handlar det om att skylla en knivig beslutssituation på experterna/tjänstemännen som gjort arbetet?

Som medborgare ställer man sig frågande, inte minst som tidningen ”Vårt Trelleborg” tidigare i veckan hade ett fylligt reportage om den fördjupade översiktsplanen.

Det kanske ytterst bottnari att staden har hamnat i nästan olösliga planeringsfrågor. Så går beslutsamhetens friska färg i eftertankens kranka blekhet över (Shakespeare). Hamnens flytt hade kommit alltför långt i planeringen utan att tillfartens konsekvenser hade lösts. Knäckfrågorna ligger fortfarande där. Finns en yttre ringväg inte med på kartorna minskar chansen till extern finansiering. Nu är det nog ändå knappast troligt att det blir statliga pengar, även om hamnen är viktig för Sverige. Det är ju inte heller biltrafikens ökning samhället vill stödja utan järnvägens.

Vidare varnar Kungliga Skogs- och Lantbruksakademien (KSLA) i en ny rapport ”Jorden vi ärvde” för att alltmer högvärdig jordbruksmark försvinner för alltid genom vägbyggen och tätortsexpansion. Skånes jordar hör till världens bördigaste och behövs för livsmedelsproduktion skriver man.

Den inre ringvägen är dock inte dimensionerad eller lämplig för trafiken till hamnen. Varken rondellutformning eller avstånd till bebyggelsen har tusentals lastbilar som förutsättning. Därtill är sista sträckan från såväl yttre som inre ringväg in till själva hamnen komplicerad. Förslaget med ny västlig hamninfart håller än och ter sig faktiskt allt bättre. Från Maglarpsrondellen skulle man köra in över västra industriområdet och sedan i nedgrävt läge. Kontakten mot Stavstensvägen och Maglarps strand klaras med generösa planskildheter. Personbilar kommer att välja nya inre ringvägen, då lättar det på infarten från E6 och lastbilar till hamnen kan fortsätta köra vidare inom hamnens stora markområden.

Realismen i visionernaför Sjöstaden ifrågasätts. Nå, de goda idéerna står inte och faller varken med yttre eller inre ringvägar. En modern variant av sjöstad som inte bara innehåller bostäder utan är en förtätad blandstad med verksamheter är ett lockande och realistiskt alternativ.

Opartisk plan? Kommunledningen har väl en uppfattning? Eller det finns olika uppfattningar inom ledningen, så som den är sammansatt av olika partier och individer.

Om våra folkvalda har svårt att välja väg, så kanske invånarna kunde få se planhandlingarna och redovisa sina åsikter som vägledning för fortsatt inriktning. Men då måste det finnas förslag till svar på de svåra frågorna.

Madeleine Brandinär arkitekt och författare.