Madeleine Brandin

Tågen ska gå men också stanna

Madeleine Brandin Artikeln publicerades

Trelleborg är en fin plats att bo och leva på. Här är nära till allt. Nära till storstadsliv, nära till småstadsliv, nära till lantligt liv.

Det finns ritningar på Öresundsbron redan från 1960-talet. Till slut blev den byggd. Det var en stor sak. Äntligen hade vi fått en stor flygplats och en väsentligt förstorad arbetsmarknad.

För att kunna utnyttja detta goda läge är pågatågstrafiken viktigare än vi tror. År 2015 är det sagt att tågen ska rulla ned till Trelleborg. Så kom det genast grus i maskineriet. Trafikverket har förra veckan aviserat fördyringar, upp till 70 miljoner. Det visar sig också att det inte finns någon styrgrupp för projektet. Sedan får vi höra att förskottsbetalningar har ett tak, vilka objekt som drabbas av detta vet vi inte.

Och Trelleborgs kommuns agerande då? Efter många och långa våndor blev stationsläget bestämt, gamla centralstationen valdes av kommunledning och Trafikverket påhejat av engagerade invånare som faktiskt tillfrågades. Gott så, med detta knyts trafikslagen samman, färjorna med tågen. Läget är också centralt och innebär att det är rimligt med en station till, vilket inte gällt om stationsläge Sandmöllan valts.

Nu är frågan var nästa station ska ligga och vem som ska betala. I översiktsplanen finns skisser på ett ostligt läge vid Citygross, ett läge som fångar upp Fagerängen och Pilevall liksom Gislöv och Smygehamn. Men så poppar det upp tankar på en arena på norr, denna behöver en station, därtill bostäder och butiker för att byggbolagen ska vilja satsa pengar.

Trelleborg står inför gigantiska ombyggnader och miljardinvesteringar. Det kommer att ta tid, men det är nu vi måste engagera oss i vår stads framtid. Om en ny arena med till­hörande stadsdel av bostäder och butiker byggs på norr, vad innebär det för Sjöstaden? Och för Maglarps strand och Stavstensudde? Hur många nya bostäder kan byggas under tio år? Vilka ska man satsa på först? En stad av Trelleborgs storlek kan inte satsa överallt samtidigt.

Det finns kanske ännu ett alternativ till stations­läge. Några har föreslagit en tredje station där det redan finns spår vid västra korset. Sjöstaden, Stavstensudde liksom Hallabacken skulle få en station. Och så en biltunnel till hamnen där i stället för under spåren vid gamla Scan. Smaka på det!

Pågatågsstationen ska tas upp för beslut i kommunen i september. Det är klokt att kunna ändra sig. Men när det gäller byggande av väg och järnväg måste man veta att det mer än något annat bygger starka strukturer. Hus är viktiga, men infrastruktur låser rörelsemönster, skapar avskiljande barriärer och sammanbindande passager, medför buller och immissioner.

Större vägar och järnvägsspår delar upp staden i stadsdelar och stad och land skiljs åt. Satsa på centrum och en öppnad hamn, station på öster och kanske även på väster!

Madeleine Brandinär arkitekt och författare.