Madeleine Brandin

Plan för station en skenlösning

Madeleine Brandin Artikeln publicerades

Ett nytt nav för kommunikationer åt alla håll ska byggas. Övre blir nedre.

Detaljplanen för Centralstationen som just varit ute på samråd försöker naivt uppfostra invånarna till att inte köra bil. Det är inte bästa sättet! Jag kan förstå att planen begränsas i yta, men pendlarparkering måste lösas nu. Sammanhangen med hamnområdet och ”Sjöstaden” kan heller inte bara knuffas framåt. I framtiden borde till exempel vissa tåg kunna passera förbi stationshallen och gå ända bort till västra korset för att fånga upp resande från väster.

Detaljplanen är i sig en intressant läsning. Kontinentplans återupprättelse är en viktig sak och kommer att ändra både riktnings- och rörelsemönster och ge en stilig entré till staden. Men hur kommer anslutningen till hamnområdet att se ut. Fortsatt nätstaket när man tittar ut över vattnet mot söder?

Man kan läsa attden gamla järnvägsparken ska återskapas. Parker invid stationerna har haft dubbla funktioner, dels att manifestera entrén till samhället, dels att vara ett skydd mot brand och smuts mellan ånglok och bebyggelse. Att den nya terminalen blir trädplanterad i förslaget är fint. Att plantera träd kloss på husens söderfasader är däremot diskutabelt. Att göra en säker övergång mellan stationen över Järnvägsgatan till Kontinentgatan är ett grundkrav, men att krympa Järnvägsgatans körfält och inte acceptera att den är en av stadens genomfarter kommer att ge problem.

Tråkigt nog togs byggnadsminnesförklaringen av stationshuset bort för flera år sedan. Man kan gissa att det skedde på begäran av Hamnbolaget när man byggde nya takkupor på huset och tog bort tinnar, torn och fasadutsmyckningar. Nu får huset bevarandeföreskrifter i planförslaget för det som är kvar. En trevlig detalj i planen är att bygga cykelparkeringar under tak placerade och utformade med inspiration av gamla tiders lokstallar.

Leif Sjögren (C), vice ordförande i tekniska nämnden, skrev i ett debattinlägg i TA: ”I planförslaget står att bilarna har lägsta prioritet men därifrån till direkt mobbing av biltrafikanter borde väl ändå steget vara ganska stort. Hamngatan–Järnvägsgatan är, jämte Hedvägen, den stora trafikleden genom vår stad i öst-västlig riktning med storleksordningen 15 000 trafikrörelser per dygn. Förslaget anger diverse sätt att stoppa upp och försvåra trafikflödet vid stationen.”

Vidare skriver han att det är en viktig miljöfråga att få pendlare att köra till stationen för att sedan ta tåget. Detta förutsätter näraliggande parkeringsplatser.

Ja, de som bor i byarnaeller områden utan buss ska också lockas åka tåg! Det går inte an att knuffa pendlarparkeringen till andra detaljplaner eller till det eventuellt andra stationsläge som kan komma någon gång i framtiden!

Det vore skräp om den inte kan lösas inom hamnens stora och växande ytor.

Madeleine Brandinär författare och arkitekt.