Madeleine Brandin

Modell i Trelleborg

Madeleine Brandin Artikeln publicerades

När jag kokade morgongröten såg jag att teflonkastrullen var märkt med PTFE, polytetrafluoreten. Eller kanske det betyder Positiv TrelleborgsFramtidsEntusiast?

När det jag skriver handlar om Trelleborg och Söderslätt, när det är positivt och personligt, det är också då jag får mest respons från er läsare.

I måndagens TA läste vi intervjuer med partiföreträdarna inför höstens arbete. Pågatågstation, jordbruksmark och arena fördes fram. Men mer då? Smygehuk, Sjöstaden, Maglarps strand, Trelleborgs centrum?

Många års yrkesliv som stadsbyggare har lärt mig att den byggda miljön, gator, husfasader är något som angår människor väldigt mycket. Vi bor inte bara i hus, staden är vårt hem. Invånarna kan inte själva rita sin stad. Däremot kan invånarna mycket väl se, bedöma och relatera till visade förslag. Man vet att detta vill jag inte ha, medan detta verkar ge en trevlig miljö. Förr hade alla städer, även Trelleborg, trämodeller över stadsbebyggelsen. Stockholm visar sin i Kulturhuset. Den är ett bra hjälpmedel.

När jag arbetade i grannkommunen deltog jag i många projekt. Ett gällde Höllvikens centrum. Falsterbovägen skulle ersättas av en nybyggd väg 100 på utfylld mark i vattnet. Gamla idrottsplatsen låg för fäfot och där skulle nu byggas bostäder. För att få ett helhetsgrepp och idéer utlyste kommunen först en stadsplanetävling. Därefter identifierades några exploateringsområden och olika byggherrar bjöds in att berätta vad de ville bygga inom vissa givna ramar om de fick köpa marken.

Nästa steg var att upprätta detaljplaner och avtal med myndigheter, folk och företag. Idag är vägen byggd, spänstiga fyravåningshus på tvärs mot strandlinjen ger en fin silhuett, det finns ett nytt bibliotek, en esplanad, en bussterminal. Projekten blev väl genomförda och är allmänt uppskattade.

Ett annat omvandlingsprojekt är Falsterbokanalen. Sjöfartsverket äger kanalen och viss mark, Trafikverket äger bron. Här finns båtklubbar, scouter, privata markägare. Både mark och vatten ligger under natur­reservat. Ett ingående utredningsarbete har 2005 resulterat i ett planprogram med målsättningen att bygga spännande bostäder vid bryggor längs kanalen. Sedan har inte mycket hänt. Om det blir något mer av detta kontroversiella förslag återstår att se.

Det finns projekt som förverkligas, och det finns de som inte gör det. Ett lyckat projekt kräver en entusiastisk och drivande ledning, både från politikerna och arkitekter, exploatörer, väg- och VA-byggare. Det krävs en sund ekonomisk idé och några som vill satsa pengar att bygga, därför att området lockar boende och företag.

Jag önskar att trelleborgarna får veta hur politikerna vill gå till väga för att förverkliga visioner och drömmar om vår kommun, jag vill se den fördjupade översiktsplanen. De som sitter i kommunhuset vet kanske, men det gör inte vi utanför. Dags att damma av modellen!