Ledare

Urspårad vilja

Region Skåne har tillsammans med Skåne Nordost, Helsingborg, Malmö och Lund tagit fram den slutrapport om höghastighetsjärnväg genom Skåne som presenterades på fredagen.

Ledare

Den framstår som ett beställningsjobb. Utredarna har kommit fram till en slutsats som politikerna i styrgruppen redan var överens om. Man har satt ihop en önskelista utan kostnadsanalys. Därmed skulle rapporten egentligen kunna läggas okommenterad till handlingarna. Men infrastruktur är viktigare än så.

Politiker måste välja.Då duger det inte att argumentera för allt till alla. Resurserna är inte oändliga. Delad bana från Markaryd, ett spår till Helsingborg och ett väster om eller igenom Hässleholm till Malmö, kan knappast vara det samhällsekonomiskt mest effektiva.

Målet med utökad kapacitet för godstrafik på järnväg kan nås enklare. För att inte Öresundsbron ska bli en flaskhals finns skäl att i detta avseende se närmare på en HH-förbindelse. Men hellre ett snabbspår för persontrafik på järnväg som tillgodoser även östra landsänden, än fortsatt argumentation för en tvåspårslösning. Krav på allt kan innebära att Skåne inte får något.