Ledare

Uppgradera läraryrket

Det är ingen vacker bild som framträder i Skolverkets senaste rapport om skolan.

Ledare

Likvärdigheten i skolan har blivit sämre, det vill säga att skillnaderna i resultat mellan elever ökar. Men inte bara det, skillnaderna ökar även mellan klasser, mellan skolor och mellan kommuner. Det är en utveckling som oroar eftersom många elever inte får rätt förutsättningar för att klara skolan.

Målsättningen i Sverige är,att oavsett var och när du går i skolan och oavsett social bakgrund, ska varje elev få likvärdiga förutsättningar. Tyvärr är utvecklingen de senaste tio åren den motsatta. Det fria skolvalet uppges vara en orsak men även kommunaliseringen av skolan i början av 1990-talet troligen har bidragit till de ökande skillnaderna.

En rad förändringar sker nu för att komma till rätta med skolans problem. En ny skollag skärper kraven på likvärdighet och med nya läroplaner ska kunskapskraven bli tydligare.

Det är bra att staten går in och ökar kontrollen av skolan. Men det kan paradoxalt få motsatt effekt, att lärarna blir mer ifrågasatta och låsta i sin yrkesutövning. Det är inte bra. Istället behöver lärarna stöttas i sin profession och få all hjälp de kan få. Ett ständigt ifrågasättande av lärarna urholkar deras auktoritet.

Ett tecken på att mångalärare saknar självkänsla märks när de svarar på frågan om vad de arbetar med. Inte sällan blir svaret: ”Jag jobbar som lärare.” En snickare hade aldrig svarat så. Man är snickare. På samma sätt borde en lärare vara just lärare.

En bättre självkänsla och ökad respekt för läraryrket löser självklart inte problemen med skolan men visar ändå vägen till en bättre skolgång för våra barn.