Ledare

Småstaden kan leva

Ledare
Igenbommat i Ystad. Klarar sig Trelleborg bättre?
Foto:

Det finns en framtid för Trelleborgs handel. Men då får inte bilen räknas bort.

Artikeln publicerades 14 september 2017.

När Fastighetsägarna presenterade siffror för handeln i Sveriges stadskärnor stack Trelleborg ut som en vinnare. (TA 29/8) Tillväxten i handeln var 7,1 procent mellan 2015 och 2016. Förhoppningsvis är det siffror som talar för Trelleborgs framtid som handelsstad.

Det saknas dock inte –förlåt klyschan –utmaningar för handeln. Om de stora kedjorna har blivit dominerande i städerna på de mindre handlarnas bekostnad så följer nu nästa omstrukturering. Att börskursen för jättar som H&M har fallit är kopplat till det snabba skifte i konsumtionsmönster som sker. Precis som Ikea och H&M en gång var ledande i att förändra handeln så är det andra som leder den utvecklingen nu. Då gäller det för de svenska kedjorna att vara snabba i sin anpassning till den nya verkligheten.

Och i det kan man finna hopp även för de allra minsta företagen. För i den nya tiden ligger en strävan efter det unika och det lokala. Visst är det bra om det kommer fler kedjor till Trelleborg, liksom att H&M vågar sig på ett av sina nya koncept i Åhléns gamla lokaler.

Men om de mindre städerna ska kunna konkurrera om konsumenternas gunst är det snarare det småskaliga och unika som kan göra skillnad.

Det är upp till näringslivet, hyresvärdarna och lokalbefolkningen att få till det. Att det finns entreprenörer som är långt framme med det lokala kvalitetstänkandet vet vi, fler måste låta sig inspireras av dem.

Hyresvärdar måste våga hyra ut även till icke kedjebundna aktörer. Och lokalbefolkningen måste förstås handla i den lilla butiken.

Trelleborg ska vara en lättillgänglig stad. Pågatåget har gjort inresan enkel för en ny grupp konsumenter, men de flesta som handlar bor i Trelleborgs kommun. Då gäller det att folket i byarna också välkomnas. Under en tid med Övre som parkeringsplats har det varit mycket lätt att komma åt att parkera i Trelleborgs centrum. Det kan säkert ha medverkat till att handeln stärkts sedan busstrafiken flyttade till Centralstationen.

Men med ny bebyggelse kommer en mängd parkeringar att försvinna och Trelleborgs centrum blir mindre tillgängligt. Om bilen puttas ut är risken stor att den goda utvecklingen för Trelleborgs handel vänds till motsatsen.