Annons
Ledare

Petter Birgersson: Regionråden Anders Åkesson och Mätta Ivarsson (MP) i replik: Höghastighetsjärnväg är visst klimatsmart

Att resa långt, snabbt och klimatsmart är ingen utopi. Flera länder är redan där, eller en bra bit på väg. Sverige gör sig redo att lämna startgroparna.
Petter BirgerssonSkicka e-post
Publicerad 2 maj 2018
Petter Birgersson
Detta är en personligt skriven text i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Mätta Ivarsson, regionråd, Miljöpartiet
Mätta Ivarsson, regionråd, MiljöpartietFoto: Fotograf jens christian

Höghastighetstågen kommer att ge en större arbetsmarknad, en välbehövlig byggboom och vara en dellösning i hur vi räddar klimatet.

Tack vare höghastighetstågen kommer även klimatförnekaren att välja klimatsmart. Det finns inget mer tidseffektivt sätt att ta sig från Malmö, Kristianstad, eller Åhus för den delen till våra storstadsregioner. Så länge man inte bor vid flygplatsen och ska till en adress i Bromma, Arlanda eller Landvetter.

Annons

Ledaren 18/4 verkar tro att Miljöpartiet inte vill att man ska kunna resa i framtiden. Det stämmer inte. Det finns ett stort värde i att mötas över regiongränser och landsgränser. Vi vill dock inte att man ska resa på framtidens bekostnad. Det är en väldig stor skillnad. Det är därför vi vill satsa på den nya teknik som är i särklass mest effektiv och klimatsmart, snabbtågen.

Samtidigt är tåget det trafikslag med störst behov av uppdatering. En höghastighetsbana att kommer avlasta dagens stambana, göra den regionala trafiken både snabbare och mer pålitlig samt, och flytta flera lastbilsekipage från motorvägen till spåren. Detta vinner alla på.

Man hade istället kunna prioritera att bygga mer motorväg. Trafikforskare har flera gånger pekat på att fler filer ger fler köer. Inte minst när alla bilar ska trängas inne i städerna där man måste riva hus, parker och lekplatser för att få in fler körfiler. Det är inte en utveckling vi vill se.

Därför vill vi satsa på höghastighetståg nu. Klimatet kan inte vänta.

Mätta Ivarsson (MP), Regionråd

Anders Åkesson (MP), Regionråd

Svar direkt:

Ledaren handlade inte om att Miljöpartiet inte vill att man ska kunna resa i framtiden. Den handlade om huruvida en höghastighetsbana främst ska behandlas som en investering för minskade klimatutsläpp eller en investering för ökat resande och högre ekonomisk aktivitet.

Effekten på utsläpp av klimatgaser är svåruträknad. Trafikverket har kalkylerat att banan blir klimatneutral mellan 4-35 år efter trafikstart. För effekten jordens klimat är höghastighetsjärnvägens betydelse under alla omständigheter minimal, om ens mätbar.

Det är intressant att Miljöpartiet med förskräckelse ser framför sig asfalt som river parker och lekplatser men blundar för att järnvägen kräver betongtunnlar, skogsavverkning, stora avskärmande murar runt spåren, mängder av stål till rälsen och kan påverka grundvattnet där den dras fram.

Annons

All infrastruktur innebär ingrepp i naturen, och ny höghastighetsjärnväg innebär snarare betydligt mer påverkan än utbyggnad av fler filer längs existerande motorvägar. Krasst är det så att det är miljövänligt att åka tåg på existerande järnväg, men att bygga ny järnväg innebär stor miljöbelastning. Minns gärna tunneln genom Hallandsåsen.

Avgörandet om höghastighetsjärnväg eller inte är mycket svårt, men vilseledande slagord av typen ”klimatet kan inte vänta” sänker tyvärr den intellektuella nivån.

Petter Birgersson,

Politisk redaktör Ystads Allehanda och Trelleborgs Allehanda

Annons
Annons
Annons
Annons