Ledare

Parkeringshus är fulare än bilar

Ledare Artikeln publicerades
Rysligt minne.
Foto: Tomas Nyberg
Rysligt minne.

Sätt inte stopp för bilen i Trelleborg. Sätt stopp för trafikkonsulternas framfart.

Trelleborg hade ett stort parkeringshus vid hamnen. Åbäket revs. Ingen sörjde. Eller, ja kanske några: parkeringshus är bra för inbrottstjuvar, knarkhandlare, polisfilmproducenter och bilplåtslagare. Övriga människor ser hellre himlen som tak.

Men i Trelleborgs strävan att efterlikna andra städer med döende centrum ska nu bilen motas bort från gatorna och in i nya cementåbäken. Det råder nämligen en föreställning bland makthavare och trafikkonsulter om att bilar är av ondo, utom när de är skatteobjekt. Bilar är fula plåtlådor som tar plats och försämrar livet för människor, enligt denna verklighetsbeskrivning.

Fast i själva verket är det tvärtom. Tvättmaskinen må stå i särklass bland de senaste hundra årens stora innovationer för hushållen, men bilen är med där på topplistan. Rörelsefriheten, tidsbesparingen, den praktiska nyttan – bilen är finemang på många sätt. Visst tar den plats, men till skillnad från fula Valengallerior eller övergivna Åhlénsvaruhus rör bilen på sig. Och i morgon står det en italiensk coupé parkerad strax intill sjöormen istället för gårdagens koreanska låda på hjul.

Att bilen är populär bland folket behöver ingen tveka om. Förra året såldes fler bilar än någonsin. Det är ett mått på att välstånd och högkonjunktur råder. Och på att människor vill ha bil – om de har råd.

Bland moderna stadsplanerare ska bilen trots det motas bort. Någon hänsyn till storleken på staden tycks man inte ta. Men Trelleborg är inte London, Stockholm eller ens Malmö. Trelleborg är centrum för ett stort landsbygdsområde, en småstad som kan blomstra om den görs attraktiv för omgivningen.

Bilar som ska förbi staden bör ledas utanför citykärnan, någon form av ringled är nödvändig. Bilar med förare och passagerare som har ärende in i staden bör däremot välkomnas. Smart och snyggt görs det med fina alléer och snedställda parkeringar med generöst utrymme för bildörrar. Om Hamngatan blir lokalgata istället för riksväg kan det öppna för en stor mängd platser. Det blir vackert, välkomnande och skapar utrymme för bra lösningar åt såväl cykel- som gångtrafikanter. Man kan få ruljangs på de mest centrala platserna med tidsbegränsade parkeringar och humana P-avgifter.

Se däremot upp för att göra allt för mycket gågata av centrum, svenska innerstäder en tisdag i november är inte glada människor som dricker cappuccino på uteserveringen. Det är folk som huttrar på väg med matkassen till bilparkeringen. Vill man ha handel i centrum måste man tänka vänligt om bilen.

Skrota trafikplanen. Stoppa nya parkeringshus. Gör inte ett Malmö. Gör ett Trelleborg.