Ledare

Johanna Nylander: Mobilförbud i skolan är en dålig idé

Ledare ,
Johanna Nylander
Foto: Johan Folin
Johanna Nylander

Liberalerna vill lagstifta om mobilförbud i skolan. Centerpartiet vill att landets skolor ska införa porrfilter på deras datorer.

Välmenande förslag för att förbättra studiemiljön i skolan, men som inte kommer hjälpa barn och unga på sikt. Skolan borde lära barn att hantera sina mobiler och internet, inte stoppa undan dem.

Självklart ska inte barn porrsurfa på rasterna eller spela nöjesspel på lektionerna, men lösningen för det är inte generella förbud. Porrfilter är inte en vattentät lösning mot att pornografiska bilder kan dyka upp i sökningarna, utan är snarare en falsk trygghet mot bilder och material från vissa sidor. I bästa fall försvårar de att man får upp nakenbilder på skärmen av misstag, men i värsta fall tabubelägger det nätet så mycket att barn inte vågar prata med vuxna om vad de sett om de tar sig förbi filtret.

Det borde också vara en självklarhet att barn inte ska spela nöjesspel eller surfa på sociala medier i klassrummet när läraren undervisar. Skolan och läraren måste ha mandat att utforma skolmiljön fri från störande element, och det är ett misslyckande av hela skolsystemet att ordning och reda inte är vardag överallt. Rätt använda kan mobiler vara fantastiska verktyg i undervisningen, som givetvis skall utformas med hänsyn till elevernas ålder, mognad och utan krav på att alla skall ha senaste mobil-modellen.

Men märkligast av allt är att det här är frågor som hamnat hos politiker. Att ett riksdagsparti vill lagstifta om förbud för en viss teknik i klassrummet är faktiskt helt galet. Det borde vara skolan, rektorn och läraren som fattar beslut om vilka verktyg som används i klassrummet, och politiker borde ge dem den makten utan att lägga sig i detaljer om hur de skall lägga upp sina lektioner.

Det är att göra elever en otjänst att låtsas som om mobiler inte finns, och strunta i att integrera dem i undervisningen. Enligt Statens medieråd har 97 procent av alla unga mellan 13 och 18 år en helt egen smartphone, vilket är bra mycket vanligare än att ha tillgång till dator hemma. Skolan och lärare borde uppmuntras att använda och hantera tekniken och lära barn och unga hur den kan vara ett arbetsverktyg istället för en störande pryl.

I dag är datorn ett självklart arbetsredskap i skolundervisningen och på många arbetsplatser, och det vore verklighetsfrånvänt att förbjuda att de används av lärare. Lika orimligt är det att förbjuda mobilerna, som är vanligare och mer utspridda än datorn, och som borde omfamnas av fler och lånas ut av skolan i stället för att bannlysas. Skolverket är tydligt med att lärare får omhänderta mobiler som stör redan i dag. Det är bra. Att gå längre än så med lagstiftning är bara dumt. Unga behöver mer kunskap, inte detaljförbud.

Johanna Nylander