Annons
Ledare

Mer fika räddar inte staden

Städerna är på väg att förvandlas från handelscentrum till fikastråk med gymsamvete.
Ledare • Publicerad 14 december 2018
Detta är en ledarartikel som uttrycker Trelleborgs Allehandas politiska linje. Trelleborgs Allehanda verkar på ledarplats för humanistiska värderingar och fri ekonomi. Tidningens politiska etikett är liberal.
En modern stadskärna behöver mer än goda bullar.
En modern stadskärna behöver mer än goda bullar.Foto: Jan Pettersson

Stadskärnorna är i ständig omvandling. Men de senaste åren upplever många att förändringen har gått fortare än förut. Traditionella butiker läggs ner. I bästa fall tillkommer något nytt, som ett café eller ett gym. Först fylla på kalorierna, sedan gympa av det dåliga samvetet tycks vara den moderna småstadsmänniskans cirkel.

Är det en trend som kan slås fast med statistik? Ja, det verkar så. Organisationen Svensk handel har i ett par rapporter med titeln ”Det stora detaljhandelsskiftet” visat vad som har hänt med detaljhandeln de senaste åren och försökt förutsäga vad som kommer att hända. Den förra biten är det enkla. Flera siffror tyder på att skiftet går mycket snabbt. Var tionde butik inom sällanköpshandeln, 5 000, försvann mellan 2011 och 2017. Det är cityhandeln som har påverkats mest, mellan 2005 och 2016 minskade dess andel av detaljhandeln med 14 procent, medan andelen steg för externa handelsområden och e-handel. Den fysiska handeln står visserligen fortfarande för absoluta merparten av handeln, men tittar man enbart på tillväxten förstår man att förändringen går snabbt. De absolut senaste åren är det e-handeln som står för i princip all tillväxt. I detaljhandeln för sällanköpsvaror stod e-handeln 2017 för 94 procent av tillväxten och butikshandeln bara för 6 procent. Två år tidigare stod butikerna för 77 procent av tillväxten och e-handeln för 23 procent.

Annons

Branscherna som redan har mött omställningen i stor utsträckning är bokhandeln och elektronikhandeln. Bokköp görs redan nu i högre grad på nätet, och de nya tjänsterna med ljudböcker och e-böcker tar snabbt marknadsandelar, precis som en gång musiktjänster som Spotify helt förändrade konsumtionen av musik. Klädbutiker, leksaksbutiker, liksom hälsokost och apoteksvaror är andra branscher som snabbt är på väg in i en ny fas.

Man kan som Svensk handel försöka dra linjer framåt för att se hur omvandlingen kommer att slå. I ett scenario ser organisationen att det 2025 har försvunnit ytterligare 10 000 butiker, främst inom sällanköpsvaror, och att antalet jobb i de butikerna minskat från drygt 180 000 till 133 000. För dagligvaror, som livsmedel, går förändringen långsammare. Men Svensk handel kan konstatera att även här rör det på sig, och det kommer i sin tur göra att övrig externhandel får det svårare i konkurrensen med e-handeln.

Att det betyder förändringar för stadskärnor i mindre städer som Ystad och Trelleborg har vi redan börjat se. Olika former av tjänster och matkoncept är sådant som står sig bäst i den digitala eran. Frisörer, caféer och gym ligger bra till. De riktigt stora kedjorna kommer förhoppningsvis att finnas kvar i någon form, kanske kan till och med e-handelsaktörer etablera små konceptbutiker. Då handlar det om att en citykärna måste ha tillräckligt stort kundunderlag och inte hamna i en allt för negativ trend. De mindre städerna har sämre förutsättningar här, de är helt enkelt utanför radarn hos de större aktörerna. Men Ystad har stark dragningskraft som turiststad och har därför bättre förutsättningar för att behålla ett levande centrum än många jämnstora städer.

Trelleborg är en något större stad än Ystad men är samtidigt mer utsatt för konkurrens. Här är det avgörande att det stora tomma före detta Åhlénsvaruhuset mitt i centrum snart får en fastighetsägare med idéer och kapital att skapa en attraktiv plats. Just nu skriker tyvärr den fastigheten ut ”kris”, något som slår mot all verksamhet i centrum.

Globala digitala trender och ekonomiska konjunkturer går inte att tänka bort. Däremot går det lokalt att finna sätt att förnya stadskärnor så att de även fortsatt kommer att dra till sig människor och deras plånböcker. Det kommer inte att räcka att enbart sätta hoppet till att folk vill gynna sin egen hemstad och hellre handla där än på nätet, koncepten måste också hålla för en ny tid. Caféer och gym är en bit på väg, men det krävs mer än koffein och transpiration för att nå ända fram till stadskärnor som håller måttet i den digitala tidsåldern.

Petter BirgerssonSkicka e-post
Annons
Annons
Annons
Annons