Ledare

Madeleine Brandin: Hit kommer framtiden lite senare

Gästkrönika Artikeln publicerades
Madeleine Brandin.
Foto: Claes Nyberg
Madeleine Brandin.

Bialitt. Långsam förändring är ibland klokt. Bida lite som det heter på skånska.

I hamnstäderna Trelleborg och Ystad blev det efter valet i höstas skifte i båda kommunstyrelserna efter mycken turbulens. I Ystad sa M strax för valet nej till finansiering att bygga ut hamnen, men gamla S och C–styret drev igenom sin budget. Så nu sitter M i ledning och genomför det som beslutats, mot tidigare uttalad vilja. Dragongatan är olöst.

I Trelleborg är det en ryckig framfart, ömsom gas och broms, först bantas verksamheter, sedan backar man efter protester. Vad gäller hamnutbyggnad och hamntillfart fanns chansen till kursändring, men man kör på i gamla hjulspår fast vägen är full av hinder.

Analysen om västlig infart till Trelleborgs hamn (april 2019) av Trafikverket och kommunen, finns att läsa på kommunens hemsida. Besvikelsen var först massiv när tunnel saknades och lastbilarna även fortsatt slickar Ångkvarnens sydsida. Men den modesta utredningen är inte så illa. I dag är kajerna och hamnen avstängda från stadscentrum, och Travemündeallén och väg 9 utgör tillsammans en barriär mellan staden och vattnet. Genom att flytta ned väg 9 kan Hamngatan förlängas till en lugnare gata. Marken utnyttjas bättre.

Genom att göra övergångar i förlängningen av Bryggaregatan, Valldammsgatan och Österbrogatan binds centrum och Sjöstaden samman. Kajerna som i dag är oåtkomliga blir åter tillgängliga. Vissa timmar när färjorna töms kan det dock bli svårt att ta sig över. Lastbilarna går inte upp i rök. Men det blir lite bättre än i dag. Mindre barriär, trelleborgarna kan åter nå vattnet från centrum, sjöstaden kan byggas. Och bättre för kommunens ekonomi.

Det är inte Sjöstaden utan staden i sig som lockar exploatörer till Trelleborg, det var kontentan av ett möte 3 maj mellan fastighetsägare, entreprenörer och kommunen. Viktigt fokus är att värna centrum.

Det började med Långsamhetens lov, bestsellerboken av Owe Wikström, den har den följts av slow food, slow cities. Och så slow TV, älgvandringen i Ångermanland i realtid. Nu har vi slow planning. Det är nog helt enkelt för att det saknas en bra lösning som genomförandet i Trelleborg dröjer. Kanske är det inte så allvarligt att det tagit och kommer att ta ytterligare lång tid. Det är ingen brådska med hamnutbyggnaden.

Problemen löser sig måhända själva under tiden? Globalisering kan ge hamnarna en ny roll med annorlunda trafikbehov i framtiden. Framtida digitalisering av transportsystemen och självkörande fordon kan helt förändra transportlogistiken. En samfinansierad betaltunnel kan bli aktuell i Trelleborg. Skånes hamnar kan bilda förbund.

Så, att bida tiden, bialitt, tåligt avvakta ett gynnsamt tillfälle kan vara ett gott skånskt recept för att komma ur Trelleborgs brexit.

Madeleine Brandin

arkitekt och författare, bosatt på Söderslätt