Ledare

Johanna Nylander: Sluta skuldbelägga företag för deras vinster

Ledare Artikeln publicerades
Johanna Nylander, krönikör
Johanna Nylander, krönikör

Det låter fint, det nya inne-begreppet ”socialt företagande” som så många politiker verkar älska.

Företag som säger sig inte drivas av vinstjakt utan av mjuka sociala världen som hållbarhet, socialt ansvarstagande eller mångfald. Passionerade entreprenörer som vill göra världen bättre och som kanske tycker att pengar är något sekundärt.

Regeringen har under våren gått ut med att man särskilt vill stötta socialt företagande, företag där ”den affärsmässiga verksamheten har som mål att lösa samhällsnyttiga mål” och ”överskottet återinvesteras i bolaget eller nya samhällsnyttiga projekt”. De ska gärna syssla med miljö, mångfald och jämställdhet, och helst ska de inte ta ut någon vinst alls.

Det finns flera problem med att lyfta socialt företagande som något speciellt och beundransvärt. För det första insinuerar begreppet i sig att alla andra företagare, de som inte räknas som sociala, inte skulle bry sig om att ta ansvar för sin omvärld eller att skapa värden utöver de rent ekonomiska. Det är synd, för de allra flesta vill ha mening i sin vardag, och de som bygger och skapar företag gör det oftast för att de ser ett värde i produkten eller tjänsten som de erbjuder.

För det andra så insinuerar begreppet att det är något dåligt med att företag tjänar pengar och genererar vinster. Det om något borde hyllas helt på sina egna meriter, för ju större ett bolag är, ju fler anställda de har och ju större vinsterna är, desto mer betalar bolaget i skatt. Det är skattepengar som finansierar den gemensamma välfärden, som utan vinstdrivande företag skulle vara mycket fattigare.

För det tredje är socialt företagande ofta en förtäckt kvinnofälla. Att det är ”fult” med vinster har företagare i kvinnodominerade branscher som vård och skola fått höra länge från politiker på vänsterkanten. Samma politiker lyfter gärna fram kvinnliga sociala entreprenörer som framgångsexempel och förebilder, även när det handlar om bolag som inte ens hade gått runt utan ekonomiskt stöd från offentliga institutioner.

Det är jättebra att bilden av vilka drivkrafter som finns bakom företagande och entreprenörskap breddas. Passion, världsförbättrande och kreativitet kan vara minst lika viktigt som att tjäna stora pengar. Men för de allra flesta så handlar företagande om att gå runt, leva på sin verksamhet, och få tillbaka det man en gång har investerat. Allt utöver det är en bonus, oavsett om det handlar om stora vinster, eller att miljön och samhället blir lite bättre.

Vurmen för socialt företagande borde minska till förmån för företag som bygger vinster och betalar skatt. Får man inte bolaget att gå runt utan måste förlita sig på bidrag för att driva sitt bolag så är man inte socialt hållbar, utan en kostnad som skattebetalarna får bära.

Johanna Nylander