Ledare

Johanna Nylander: Öresundspendling som försvann

Ledare

Under drygt tre år, precis efter att Citytunneln öppnat under Malmö, arbetspendlade jag till Köpenhamn.

Artikeln publicerades 7 december 2015.

Varje morgon tog jag tåget från Triangeln, och varje kväll åkte jag hem via samma station. Det tog en knapp timme att ta sig från centrala Malmö till jobbet i centrala Köpenhamn, oftast lite mindre om man slapp vänta länge på metron.

I perioder var pendlingen jobbig. Vid dåligt väder och banarbeten minskades Öresundstågens avgångar i rusningstrafik och man var tvungen att tajma tågen var tjugonde minut istället för att ta sig till spåret och vänta på att nästa tåg skulle avgå i tiominuterstrafik. Pendlar man varje dag är den där tiominuterstrafiken skillnaden mellan att behöva vara planerande och att kunna vara spontan, och kanske ha tur och hinna med en tidigare, men något försenad avgång.

Jag flyttade till Malmö för drygt sju år sedan när jag precis blivit klar med min kandidatexamen. Under sommaren var jag på arbetsintervju hos två olika spelföretag i Köpenhamn, men finanskrisen slog till och jag var ung så jag fortsatte att läsa till en master på Malmö högskola. Där var en av huvudlärarna och två i klassen danskar. De tog tåget över bron till skolan i Malmö varje dag. Jag lärde mig att förstå danskan på riktigt, och jag återfick hoppet om att hitta ett jobb i grannstaden.

Något år senare hade ett danskt företag hittat till mig. Innan jag väl började arbeta i landet fick jag åka över och öppna ett bankkonto och få ett danskt personnummer på det danska skatteverket. Det var några telefonsamtal med språkförbistringar, och som svensk med danskt jobb löd jag under särskilda skatteregler.

Svenska och danska politiker talade då om att gränshindren för pendlare var för många och de arbetade för att harmonisera regelverken så att fler skulle kunna bo och arbeta på olika sidor av sundet. Ibland märkte man tydligt av att man passerade en landsgräns, som när tullen sökte igenom tågen med hundar, eller de få gånger man tog en snordyr taxi hem som tog betalt för dubbel broavgift.

När regeringen nu går ut och vill ha möjlighet att stänga bron kastar man allt arbete för att riva gränserna i sjön. Redan före jul kommer arbetspendlingen över sundet försvåras ordentligt. Regeringens krav på ID-kontroller och transportörsansvar för Öresundstågen gör att restiden för de allra flesta kommer att fördubblas. Alla ska byta tåg på Kastrup för att gå genom en ID-kontroll oavsett om man landat med planet från Stockholm eller ska till Bornholm via Ystad.

Tiominuterstrafiken tas bort, och än fler resenärer kommer missa anslutningarna till skånska orter som Kristianstad och Trelleborg. Mina tre år i Köpenhamn känns redan som en svunnen tid och utopi. Jag ville se tillbaka på tiden och skratta åt alla konstiga gränshinder jag råkade ut för, inte minnas det som några år med en frihet som försvann.

Fakta

Johanna Nylander

är liberal debattör och ansvarig för samhällsfrågor på Dataspelsbranschen.

Visa mer...