Ledare

Johanna Nylander: Frihandel är viktig även för småföretag

Gästkrönika Artikeln publicerades
Johanna Nylander, krönikör
Foto: Johan Folin
Johanna Nylander, krönikör

I våras fick Postnord ett nytt direktiv från Tullverket om att ta ut moms på alla försändelser från länder utanför EU.

Omställningen skulle dessutom ske rekordsnabbt på bara några veckor. Nya rutiner infördes tillsammans med en administrativ avgift på 75 kronor som betalas av mottagaren innan paketet levereras.

Det är inte svårt att förstå att den snabba omställningen lett till kaos, och många postanställda har gjort en jätteinsats när de i en pressad situation bemött upprörda kunder som råkat ut för försenade paket och försvunna leveranser.

Förändringen har lett till minskad privatimport och mindre handel med länder utanför EU. Det kan ta veckor innan en vara som anlänt till Sverige når mottagaren för att momssystemet är långsamt. Människor vittnar om paket som sänds tillbaka trots att momsen är betald, moms som felaktigt lagts på gåvor och en administration som gjort att det inte gått att få kontakt med någon ansvarig när något gått fel.

Över tid kommer förhoppningsvis många av barnsjukdomarna att försvinna och kommunikationen bli bättre, men i grunden är frågan politisk, och hela systemet för att ta emot paket från utlandet är ett ordentligt handelshinder.

Det är befängt att i en tid där man kan beställa varor från andra sidan jorden med bara ett par knapptryck på internet skall krävas en administrativ avgift för att betala moms. Det borde givetvis kunna ske i förväg, automatiseras och lösas av beställaren själv så att ledtider och pakethantering minimeras i så stor utsträckning som möjligt. Kanske är det inte ens rimligt att kräva in moms på småskalig privatimport, varorna är ju redan beskattade en gång i avsändarlandet.

I dagens system tjänar de stora etablerade aktörerna mest. Postnord har slutit avtal med en av de stora prylsajterna, Wish, som sköter momsinbetalningarna direkt och vars kunder därmed slipper administrationsavgiften och den särskilda hanteringstiden den innebär. Men vill man handla från mindre företag har man inte det som alternativ. Det är ett problem. Inte bara för att det fördyrar varor från svenska konsumenter, utan för att det gör att fler tvekar inför att handla från andra länder. Osäkerheten, krånglet och priset gör det helt enkelt mindre värt, och mindre handel ger en fattigare värld.

Det går inte att skylla alla paketproblem på Postnord eller Tullverket. De följer reglerna som riksdag och regering har beslutat om, och det kanske inte var ett så stort problem när de skrevs, men det är hopplöst förlegat att det är politiska regler som försvårar näthandeln, när den borde gynnas och uppmuntras. Låt posten leverera post, och gör det enklare och billigare för privatpersoner att handla från småföretag runt om i hela världen.