Ledare

Hellre M än MP i klimatfrågan

Ledare Artikeln publicerades
Inte bäst på miljön – heller.
Foto: Janerik Henriksson/TT
Inte bäst på miljön – heller.

Moderaterna och Alliansen har smartare miljöpolitik än Miljöpartiet.

Försöker landets medier sätta klimatet på agendan i valrörelsen för att gynna Miljöpartiet? Den tanken luftades av Moderaternas kommunstyrelseordförande i Täby, och fick snabbt stark – och befogad – kritik. Konspiratoriska idéer hör inte hemma i klimatdebatten.

Men M har fått kritik även i sak. Isabella Lövin, språkrör för Miljöpartiet, skällde häromveckan ut partiledaren Ulf Kristersson (SVT, 30/8) för att partiet inte vill att den mycket höga bensinskatten ska räknas upp varje år. I Dagens industri (15/8) skriver Arvid Åhlund att M är oseriösa för att man vill stoppa miljözoner i städerna och stärka flyget.

Det är populärt att hacka på Moderaternas klimatpolitik. Men är den så dålig?

När Alliansen presenterade miljöförslag i Göteborg häromdagen (14/8) var det moderata förslaget om ett skatteavdrag för utsläppsminskande åtgärder inom industrin ett huvudnummer. Det är en sansad tanke som ska ställas mot MP som ständigt höjer miljöskatterna, även om det leder till att företag flyttar produktionen till länder med fossilberoende energiproduktion.

Flygskatten, som infördes av regeringen i april, riskerar att innebära att fler avgångar flyttas till andra länder. Den gör heller ingen skillnad på de flygbolag som släpper ut mindre, exempelvis genom att använda mer biobränsle. Att, som Alliansen föreslog, införa klimatstyrande start- och landningsavgifter för att uppmuntra omställning, och därefter arbeta för en internationell flygskatt, verkar klokare.

I bonus-malus-systemet som infördes den 1 juli har Miljöpartiets vilja att få bort dieseln lett till att hybridbilar med kraftiga bensinmotorer subventioneras, medan den senaste dieseltekniken beläggs med straffskatt trots två-tre gånger lägre koldioxidutsläpp. Moderaternas uppfattning, att systemet måste göras teknikneutralt, är numera också Allianspolitik – och ännu en gång, smartare klimatpolitik än Miljöpartiets.

De senaste dieselmotorerna reducerar för övrigt också utsläppen av kväveoxider, det som är argumentet för dieselförbud i städerna. Under våren kom rapporter om att luftkvaliteten i Stockholm är den bästa på 50 år (Teknikens värld, 9/4). Kanske är det inte så dumt att avvakta ett par år med miljözoner, som M vill?

Visst har M traditionellt försummat klimatfrågan. Det märks om inte annat genom att ränderna sitter i hos en del lokala företrädare. Men det är inte ett skäl att gå på myten om att Miljöpartiet är det bästa alternativet i miljöpolitiken.