Annons
Ledare

Flumaktivister hör inte hemma på Skolverket

Jan Björklund får orättvis kritik för flummiga kunskapsmålen i betygssystemet.
Ledare • Publicerad 8 juni 2018
Detta är en ledarartikel som uttrycker Trelleborgs Allehandas politiska linje. Trelleborgs Allehanda verkar på ledarplats för humanistiska värderingar och fri ekonomi. Tidningens politiska etikett är liberal.
Björklund får skulden.
Björklund får skulden.Foto: Erik Mårtensson/TT

Hur kunde Jan Björklund (L), utbildningsminister i två borgerliga regeringar, skapa så dåliga kunskapsmål? Den frågan har många politiker och debattörer ställt sig efter att Studio Ett i Sveriges Radio genomförde en reportageserie om betygskraven i skolan. Målen är nämligen för abstrakta, vilket leder till att de elever som har lätt att prata för sig får höga betyg, men missgynnar den introverte eleven med läshuvud.

Men det är faktiskt inte Björklunds fel. Man kan inte direkt skylla den förre skolministern för att ha en flummig attityd. Däremot kan man kanske påpeka att han varit naiv. Han borde ha insett att det inte skulle räcka med att utreda frågan om nya kunskapskrav. Tjänstemännen på Skolverket skulle behöva granskas.

Annons

Det är precis vad Isak Skogstad, högstadielärare och skoldebattör, och Per Kornhall, medlem av Kungliga vetenskapsakademiens skolkommitté, har gjort. I en artikel på DN debatt (7/6) skriver de att dagens undermåliga kunskapskrav, som skapar stress bland lärare, elever och föräldrar, är tjänstemännens verk. Debattörerna säger sig ha kommit över tio år gamla interna dokument som visar att en grupp anställda på Skolverket motverkade den dåvarande regeringens ambitioner om tydligare kunskapsmål. I stället förstärkte man flummet. Dessutom raderade man kritik från lärare när de nya målen skulle utvärderas. Detta är möjligt eftersom det är Skolverket, och inte regeringen, som utformar målen.

Den nuvarande generaldirektören Peter Fredriksson säger i en debatt med Skogstad (SR 7/6) att han som relativt nytillträdd chef knappast kan värdera uppgifterna. Men även om man skulle misstro debattörernas källor kan man konstatera att den dåvarande regeringen ville en sak, och att Skolverket gjorde något annat. Det är alltså Skolverkets fel att kunskapskraven är usla.

År 2003-2010 var Per Thullberg generaldirektör för Skolverket. Han efterträddes 2011 av Anna Ekström, som nu är gymnasieminister. Båda råkar ha socialdemokratisk partibok.

Ansvaret faller tungt på båda dessa personer. Viktigast är dock att kunskapsmålen justeras så fort som möjligt. Gör om, gör rätt, Skolverket.

Karin Pihl
Annons
Annons
Annons
Annons