Ledare

Är bilföretag bättre för miljön än MP?

Ledare Artikeln publicerades
Volvos vd Håkan Samuelsson visar nya bilmodeller den 5:e juli.
Foto:Jonas Ekströmer/TT
Volvos vd Håkan Samuelsson visar nya bilmodeller den 5:e juli.

Alla Volvo Cars nya bilar som lanseras från och med 2019 kommer att vara utrustade med en elmotor. Inget politiskt förslag, men bra ändå, eller hur?

Gustav Fridolin (MP) fick kritik från gröna kollegor för att sakna radikala miljöförslag i sitt tal i Almedalen. I stället betonade språkröret förändrade spelregler och infrastruktur.

Kanske hade han haft mer långtgående förslag om hans parti haft större politiskt inflytande. Eller kanske börjar MP:s förkärlek för att styra allt från energislag till val av plast att ge vika för en ny politisk roll i debatten. Det vore önskvärt. Politiker ska sätta regler i stället för att själva bestämma vilken slags teknik som ska gynnas.

Talande nog stod varken Fridolin eller någon annan politiker för veckans viktigaste besked för klimatet. Det kom i stället från den bilbransch miljöpartister så många gånger dömt ut. Volvo meddelade där att alla nya bilmodeller från 2019 kommer att ha en elmotor. Därmed blev biltillverkaren den första i sitt slag att signalera ett slut för förbränningsmotorn.

Beskedet ska läsas med en rad förbehåll: Äldre modeller utan elmotor kommer att säljas även efter 2019. De nya kommer inte att sakna förbränningsmotorer, och är därtill törstiga på bensin när elmotorer inte är tillkopplade. Dessutom är batterihybrider inte själva utan problem, inte minst vid konstruktionen. Likväl blev Volvos omställning en världsnyhet som fick konkurrenten Teslas aktier att falla. Omställningen väntas på sikt även leda till en växande marknad för allt från batterier till laddstationer.

I Volvos besked går det att spåra följderna av politiska beslut: Mer avgasfria städer och beskattning av miljöskadligt beteende gör det fossila svårsålt.

Men också av andra skäl kan Volvos elbilssatsning visa sig bli en god affär. En grupp kunder kan tänkas söka sig till omställningen för att de söker en livsstil med lägre utsläpp. Andra kunder uppskattar att ny batteriteknik och billigare el kan göra hybridbilar till ett stabilt alternativ med lägre fossil förbrukning. Marknader och konkurrens belönar den som nyttjar begränsade resurser effektivt. Men vad som är effektivt är på förhand svårt att veta. Kommer tillgången på litium att begränsa batteriboomen? Sådana osäkerheter illustrerar varför Volvo och inte Gustav Fridolin bör bygga elbilar.

Världen vinner på företag som söker vinster från mer miljövänliga produkter. Politiska tal om omvandlingen mot ett mer grönt samhälle borde handla om att ta tillvara på just det.