Kultur

Med musiker av högsta klass

Konsert
De tre huvudpersonerna bakom konsertens uruppförande tackar publiken, från vänster: Colin Currie (slagverk), Håkan Hardenberger (trumpet) och tonsättaren Brett Dean.
Foto:

I tisdags kväll invigdes den andra upplagan av kammarmusikfestivalen Malmö Chamber Music. Festivalansvarige Håkan Hardenberger bidrog själv genom sitt trumpetspel till att lyfta konserten till en hög nivå.

The Scene of the Crime

Invigningskonserten

av Malmö Chamber Music med musik av Brett Dean, Igor Stravinskij, Béla Bartók, Joseph Haydn och Ludwig van Beethoven.

Musiker:

Gustav Melander, Matteo Battistone, Håkan Hardenberger, Colin Currie, Baiba Skride, Lauma Skride och Paul Lewis.

Palladium, Malmö

19/9

Artikeln publicerades 21 september 2017.

Malmö Chamber Music är en ung festival, fyller blott två år dessa dagar. Förhoppningen är att den ska slå rot i Malmös mylla, säger festivalens konstnärlige ledare Håkan Hardenberger, den skånske trumpetaren med världen som arbetsplats, i sitt invigningstal.

Invigningen var på Palladium i tisdags kväll, sista tonerna klingar ut på lördag (23 september) med dubbla konserter med musik av fyra i den kvintett tonsättare som får flera verk spelade under festivaldagarna: van Beethoven, Stravinskij, Brett Dean och Malmös nya klassiska stjärnskott, Benjamin Staern (ni såg väl hans fantastiska ”Snö-drottningen” på Malmö Opera i vintras?). Förutom dessa ges det möjlighet att ett par gånger höra en av de största tonsättarna just nu, Sofija Gubajdulina.

Tisdagens invigningskonsert visar hur Hardenberger vill att denna kammarmusikfestival ska vara; lika seriös, som nyfiket lekfull. Och det med ett program som rör sig från äldre tiders klassiska storheter – som Haydn och Beethoven – till 1900-tals-pelare à la Stravinskij och Bartók rätt in i våra dagar.

Premiären bjuder på musik av fem tonsättare, och det blir en stark konsert med en rad imponerande musiker. Det börjar redan efter den korta fanfaren, då Hardenberger själv håller i trumpeten medan hans kollega Colin Currie tar plats bakom slagverket. Tillsammans uruppför de australienske tonsättaren Brett Deans verk som fått namnge hela denna första konsert, ”The Scene of the Crime”.

Här är dynamik och starka skiftningar i en stämningsbyggande klangvärld som ger utrymme för såväl ett suggestivt drama, som mer hårtslående och rytmiska melodier. Men den största behållningen står Hardenberger & Currie för; vilket spel! Och samspel! Bländande och imponerande.

Kvällens avslutande musiker är britten Paul Davis, en fängslande pianist som med fart, kraft och personlig färg spelar två stycken av Haydn respektive Beethoven. Det känns så självklart, vilket också har att göra med att han spelar ur minnet och kroppen, utan noter.

Min egen största behållning den här aftonen är ”Duo Concertante” för violin och piano av Igor Stravinskij. Jag hade nästan glömt den här sidan av Stravinskij, då hans kraftfullt rytmiska eldverk närmast skymmer hans mer finstilta produktion.

Det här kammarstycket är en oavbrutet spännande komposition, experimentell och utmanande, men stundtals också enkel och gripande vacker.

Sexton minuter mästerverk, känsligt framförd av de lettiska syskonen Baiba (violin) och Lauma Skride (piano).