Kultur och Nöjen

Femte gången gillt för gör-det-självare

Två månader istället för de vanliga två åren tog det för Lotta Wenglén att få ihop sin femte platta. Drabbad som hon var av "en inre tornado" som en följd av moderskapet och ett oväntat besök i dödens väntrum.

Kultur och Nöjen
Foto:
Lotta Wengl n musiker S by
Foto:
Lotta Wengl n musiker S by
Foto:
Lotta Wengl n musiker S by

"Nu är det min femte platta", sa Lotta Wenglén sist vi träffades. "Nu går det väl inte att bortse från mig längre?"

Titeln, "Thanks For Your Generous Donations", är satt med en viss glimt i ögat. Dels handlar det om ett faktiskt tack till den anonyme donator som utan att veta det är pappa till Lottas och frun Erika Roséns lilla dotter Ide. Dels är det en ironisk kommentar till den kämpande konstnärens verklighet.

– Jag är så trött på att det knappt går att sälja plattor längre, säger Lotta. Att man lägger ner så mycket tid och energi. Men den här plattan ville jag göra, på ren envishet, för den känns som ett bokslut. Så även om folk inte vill ha den, så vill jag!

Det blev mycket diska, passa barn och skriva låtar under tillkomsten av "Thanks For Your Generous Donations." Ovanpå det var Lotta nyopererad efter malignt melanom under foten, och kunde knappt gå. Hade cancern fått växa bara några millimeter till skulle den ha spridit sig till resten av kroppen.

Men sådant som brukar göra folk trötta och energilösa, gav istället Lotta Wenglén en energikick.

– Jag tycker faktiskt det känns som om den positiva energin gått fram. Plattan har en lite lättare energi, den är mer lekfull än mina tidigare, säger Lotta .

Lotta Wenglén har lämnat Malmö för Södra Åby utanför Trelleborg. Här finns dagis och demostudio för hemmabruk, men den riktiga studion finns i Malmö. Där finns också de flesta banden kring Margit Music, Lottas lilla skivbolag-på-fickan.

– En viss frustration är det att vara "skivbolagsboss", säger hon. Affärsidén håller inte! Därför ger jag bara ut vänner.

"Kärlek är bränslet i Margit Music", enligt Lotta Wenglén, som förutom de projekt hon själv är inblandad i – Sunshine Rabbits, Minus At The Mill och Erika Roséns band – ger ut ytterligare sex skånska band och artister. Inte för att bli rik; det går inte. Utan för att hjälpa lokala artister att nå ut, och få behålla en rimlig del av kakan själva.

I botten finns inte bara en gör-det-själv-filosofi. Utan den än mer saklig inställningen "gör man det inte själv, så blir det aldrig gjort."

– Ingen vill det mer än jag, eller hur? frågar sig Lotta, som inte är säker på att hon skulle fått skivkontrakt ens om hon jagat ett.

– Att jag sedan gör allting, från att spela in till att mixa och göra omslag, det är förstås idiotiskt. Det blir ju en kompromiss. Någon specialist skulle mixat min platta bättre, någon skulle gjort omslaget snyggare.

I Lotta Wengléns kretsar är det en gångbar valuta att byta tjänster. Men det är inte bara för att spara pengar som hon gör det mesta själv:

– Det finns också en viss njutning, och stolthet i det, säger hon. Och att hjälpa andra att få höra musik de aldrig annars hade fått höra, det är också jättehärligt!

På nya plattan är countryn bortblåst, ersatt av flerskiktad singer/songwriterpop där stämningarna är lika viktiga som de melankoliska melodierna. Och den är verklighetsförankrad rakt igenom. Från självpepparlåten "Be Strong" till lyckligt omtumlade mammalåten "Endless" och "Trot" som rätt och slätt är en hyllning till friheten på motorcykel.

– Jag gillar inte glidarstilen, annars spelar det inte någon större roll vilken hoj jag kör, säger Lotta. Det är som med gitarrer: bara de går och känns sköna!

"Be Strong" handlar om upplevelsen av att plötsligt ha Döden i farstun. "You've got my attention, my fullest attention", sjunger Lotta.

– Fast jag tänker rätt mycket på min dödlighet även i vanliga fall, ler hon. Man kan nästan säga att det är det som driver mig att sköta mitt lilla skivbolag, skicka in redovisningen och inte skjuta upp saker utan få tummen ur!

Plattan utgörs av vad Lotta själv karakteriserar som "en brokig skara låtar."

– Jag kommer aldrig att göra en skiva som låter som den förra, säger hon. Att låta saker vara föränderliga, det är hela grejen med konst. Och eftersom jag knappast har några skivköpare som står och stampar i väntan på nästa countryskiva kan jag kosta på mig det.

Om den sinande skivförsäljningen fört något gott med sig är det just detta, tycker Lotta Wenglén: små artister kan släppa alla hämningar och ta risker. De har ju i alla fall inget att förlora.

Under våren har "Dolly-kollot", där Lotta ingår tillsammans med bland andra Nina Persson och Helena Josefsson, gjort succé med filmen "Jag är min egen Dolly Parton." I sommar blir det turné, med Malmöfestivalen på turlistan.

– Det ger lite overklighetskänslor, beskriver Lotta Wenglén. Jag tror inte man riktigt förstått hur många som sett filmen och berörts av den.

– När en tjej på någon liten ort skriver och berättar att kommit på att hon kanske inte är så intresserad av killar, och har föräldrar som kanske inte vill veta av hennes läggning. Och ändå drömmer om barn, och förstår att det faktiskt är möjligt. Då blir det på något vis större än en själv.