Kultur och Nöjen

En ny generation rock

Kultur och Nöjen

I slutet av 50-talet hade tragedier och skandaler brännmärkt skivindustrin som drastiskt dalat från tidigare toppnoteringar. 1960 var den klassiska Rock&Roll-eran över och några magra år tog vid.

Artikeln publicerades 2 juli 2009.

Ett generationsskifte stod vid dörren både gällande artister och publik. Efterkrigsbarnen fick nya idoler med sammetslena röster som Neil Sedaka, Fabian och alla andra diverse Bobbys. Även otaliga nya danser kom till där twisten blev den mest populära.

Skivinspelningar blev alltmer invecklade och låtskrivare anställdes för att vaska fram hits i storindustri. Producenten och envåldshärskaren Phil Spector skapade The Wall of sound i Kalifornien där artister som Crystals, Ronettes, Righteous Brothers och Ike & Tina Turner fick stora framgångar.

Barry Gordy Jr styrde det framgångsrika Tamla Motown-Records i Detroit på samma sätt med att totalt övervaka produktionen. Rasismen fanns fortfarande kvar men skivframgångarna raserade många barriärer och för att passa den alltmer kräsna vita publiken satte Gordy Jr hela pärlbandet av sina svarta artister som Mary Wells, Diana Ross & Supremes, Marvin Gaye, Temptations, Four Tops, Martha & the Vandellas och Stevie Wonder i stilskola.I New York hade Woody Guthries lärjunge Robert Zimmerman en dröm om att bli rockartist. Artistnamnet blev Bob Dylan och med kopplingen till Guthrie och Pete Seeger blev folkmusiken den första anhalten. Med tiden genomsyrades hans texter av det alltmer radikala politiska manifestet som blev till slagkraftiga protestsånger med inslag av Dylans humor.

I Storbritannien blev skifflerock motsvarigheten till amerikansk rockabilly och den som lyckades bäst var Tommy Steele. Han lanserades som den engelska motsvarigheten till Elvis men var ingen direkt rocksångare och blev aldrig heller något riktigt hot mer än i Sverige. Cliff Richard påminde om en tidig Elvis men smälte snart in i den mer stillsamma popmusiken.

Även Beatles hade sina rötter i skiffeln och förde ett hårt jobb med otaliga spelningar i både Liverpool och Hamburg innan framgångarna kom. Skivbolaget Decca tackade visserligen nej till Beatles med motiveringen att rockgrupper var ute, men kort därefter fick man skivkontrakt med EMI, där producenten George Martin tog de blivande världsartisterna under sina vingar. 1964 hade man lagt såväl Europa som USA under sina fötter och i april samma år hade man alla de fem översta platserna på amerikanska Hot 100. Världens största popband genom alla tider hade fått sitt stora genombrott.

I London fanns motpolen till Beatles. Med sina bluesrötter, en rå rebellisk image och en stökig underton fick Rolling Stones sitt genombrott i England. 1964 var man även etablerade i större delar av Europa och USA stod på tur att erövras.

London var fortfarande nöjescentrum med Stones, Kinks och Manfred Mann, men långt ifrån lika dominerande som tidigare efter Beatles framgångar. I Manchester, Newcastle och inte minst Liverpool poppade rockgrupper upp med Gerry & the Pacemakers, Searchers, Swinging Blue Jeans, Hollies, Herman Hermits och Animals som de mest populära.

I Sverige slog popen igenom först 1963 när Beatles gjorde sitt besök. Mängder av band bildades och en ny tonårskultur föddes. Radio Nord hade fött ett nytt behov och Sveriges Radio startade P3 där Tio i topp och Kvällstoppen blev livsviktiga för nya grupper som Hep Stars, Tages, Ola & the Janglers och Shanes.

Nästa gång åker vi vidare in den drogstinna andra halvan av 60-talet med hippiekultur, brittiska band som invaderar USA samt en elektrisk Dylan.